Varumärkesutveckling av starka alkoholdrycker i ett samhälle där marknadsföringen är reglerad Fallstudie: Pernod Ricard Finland
Kokki, Julia (2019)
Kokki, Julia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827438
Tiivistelmä
En av de mest distinkta färdigheterna för marknadsförare är förmågan att bygga och utveckla varumärken. När det gäller produkter som lagstiftningen reglerar måste marknadsföringen ta dessa anvisningar i beaktande. I vårt samhälle förbjuder alkohollagstiftningen all direkt, indirekt reklam och säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker. Arbetet diskuterar ur ett företags synvinkel hur varumärkesutveckling av starka spritdryckesprodukter sker. Syftet är att redogöra för hur man kan marknadsföra produkter för vilka marknadsföringen är reglerad. Forskningsfrågorna fokuserar på hur och med vilka marknadsföringsåtgärder marknadsföringen sker, samt hur man egentligen marknadsför starka alkoholdrycker ansvarfullt. Arbetet avgränsas till att diskutera marknadsföring i nuläget, ur företagarens synvinkel och genom att studera en viss pris- och kvalitetskategori. För att skapa förståelse för varumärkesutveckling, presenteras teorier bakom varumärkesbyggande och varumärkesstrategier. Dessa teorier testas genom fallföretaget, Pernod Ricard Finlands två varumärken Absolut och Minttu. För att kunna redogöra för den andra forskningsfrågan, vad ansvarsfull marknadsföring innebär, presenteras samhällets lagstadgade anvisningar, samt företagets synvinkel på vad ansvarsfull marknadsföring är. Digitala kanaler är en betydande resurs i nulägets marknadsföring och därför tas även digitaliseringen upp i arbetet som en marknadsföringsaspekt. Materialet har samlats via fallstudien och kvalitativa metoder där djupintervjuer och skrivbordanalyser använts som primära källor. I empirin beskrivs konkreta sätt och åtgärder som fallföretaget använder sig av för att utveckla sina varumärken ansvarsfullt. Trender kommer fram i fallföretagets varumärkesutvecklingsexempel och linjeutvidgning som en varumärkesutvecklingsstrategi. Diskussionsdelen diskuterar vilka marknadsföringsutmaningar- och möjligheter dylika produkter har, samt diskuterar djupare om vad ansvarsfull marknadsföring innebär. Till sist sammanfattas hela arbetet ur en kritisk synvinkel och förslag på vad fortsatt forskning inom ämnet kan fokusera på ges.