Suurasiakkaan autojen huoltojen prosessointi
Heino, Asko (2019)
Heino, Asko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827500
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin Porin Veho Oy:lle, jossa oli tarve nopeuttaa ja helpottaa autojen huoltoprosessia, kun kyseessä on suurasiakas.
Ennen työn aloittamista tiedusteltiin ja havaittiin, että samanlaisia työmääräyksiä kirjoitettiin riveittäin alusta loppuun. Tämä viivästytti turhaan autojen läpimenoa ja laskutusta, sekä lisäsi inhimillisten virheiden määrää tai niiden riski oli korkeampi, kun kaikki työrivit ja varaosarivit kirjoitetaan käsin.
Työn tavoite oli suunnitella Porin Veholle parempi tapa valmistella työmääräyksiä suurasiakkaan huoltoihin. Yleisimmille huolloille suunniteltiin uudet huoltopaketit ja selkeät pakettilyhenteet. Näiden avulla tarvittavat paketit on helpompi etsiä ja lisätä työmääräykselle. Varaosien tunnistenumerot tarkastettiin ja sen jälkeen tehtiin uudet paketit uusilla pakettilyhenteillä. Työssä tehtiin myös ohjeistus uusista paketeista ja pidettiin lyhyt koulutus niiden käyttämiseen.
Pakettien käyttöönoton jälkeen selvitettiin muilta työntekijöiltä niiden toiminnallisuutta käytännössä. Kysely tehtiin sähköpostilla Porin toimipisteen työnjohtajille ja korjaamopäällikölle. Sillä selvitettiin, miten nämä paketit ovat helpottaneet muiden työntekijöiden työtehtäviä.
Tavoite tehdä työmääräyksiä tehokkaammin onnistui. Helposti käytettävät huoltopaketit ja pakettien avulla nopeutunut työmääräysten luominen paransi laskutuksen tehokkuutta. Paketit selkeyttävät hinnoittelua ja niiden käyttö on vähentänyt inhimillisten kirjoitusvirheiden aiheuttamia ongelmia työmääräyksissä ja laskuissa. This thesis was assigned by Veho Oy in Pori. There was need to make the vehicle service process for major customers faster and easier.
The first thing was to investigate the situation, in which same work assignments were written row by row from start to finish. It slowed down the service operation and invoicing as well. The risk for errors was higher when the data lines were inserted manually.
This thesis’ main objective was to develop an unitary and faster way to create work assignments. For the most common vehicles new service packages and logically working package codes were designed, which made selected service packages easier to add to work assignments. Part numbers were updated and new service package codes were made based on them. Workers also received instructions, and they were given a short training how to use the new packages.
After using the packages some time, information was gathered from other workers of their functionality. The survey was mailed to the office supervisors and workshop manager about how these packages have affected their work.
This thesis successfully created a new way to sell maintenance services to major customers’ vehicles. The packages are now easy to use and the creation of work assignments and invoicing are now faster. The packages have clearified the pricing and their use has reduced typos and misspelling problems in work assignments and invoices.
Ennen työn aloittamista tiedusteltiin ja havaittiin, että samanlaisia työmääräyksiä kirjoitettiin riveittäin alusta loppuun. Tämä viivästytti turhaan autojen läpimenoa ja laskutusta, sekä lisäsi inhimillisten virheiden määrää tai niiden riski oli korkeampi, kun kaikki työrivit ja varaosarivit kirjoitetaan käsin.
Työn tavoite oli suunnitella Porin Veholle parempi tapa valmistella työmääräyksiä suurasiakkaan huoltoihin. Yleisimmille huolloille suunniteltiin uudet huoltopaketit ja selkeät pakettilyhenteet. Näiden avulla tarvittavat paketit on helpompi etsiä ja lisätä työmääräykselle. Varaosien tunnistenumerot tarkastettiin ja sen jälkeen tehtiin uudet paketit uusilla pakettilyhenteillä. Työssä tehtiin myös ohjeistus uusista paketeista ja pidettiin lyhyt koulutus niiden käyttämiseen.
Pakettien käyttöönoton jälkeen selvitettiin muilta työntekijöiltä niiden toiminnallisuutta käytännössä. Kysely tehtiin sähköpostilla Porin toimipisteen työnjohtajille ja korjaamopäällikölle. Sillä selvitettiin, miten nämä paketit ovat helpottaneet muiden työntekijöiden työtehtäviä.
Tavoite tehdä työmääräyksiä tehokkaammin onnistui. Helposti käytettävät huoltopaketit ja pakettien avulla nopeutunut työmääräysten luominen paransi laskutuksen tehokkuutta. Paketit selkeyttävät hinnoittelua ja niiden käyttö on vähentänyt inhimillisten kirjoitusvirheiden aiheuttamia ongelmia työmääräyksissä ja laskuissa.
The first thing was to investigate the situation, in which same work assignments were written row by row from start to finish. It slowed down the service operation and invoicing as well. The risk for errors was higher when the data lines were inserted manually.
This thesis’ main objective was to develop an unitary and faster way to create work assignments. For the most common vehicles new service packages and logically working package codes were designed, which made selected service packages easier to add to work assignments. Part numbers were updated and new service package codes were made based on them. Workers also received instructions, and they were given a short training how to use the new packages.
After using the packages some time, information was gathered from other workers of their functionality. The survey was mailed to the office supervisors and workshop manager about how these packages have affected their work.
This thesis successfully created a new way to sell maintenance services to major customers’ vehicles. The packages are now easy to use and the creation of work assignments and invoicing are now faster. The packages have clearified the pricing and their use has reduced typos and misspelling problems in work assignments and invoices.