Suuri ihme 2017 - ja miten se toteutetaan : Oulun hiippakunnan alueella rippikoulutyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia rippikoulusuunnitelmasta
Maarala, Piritta (2019)
Maarala, Piritta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Oulun hiippakunnan alueella rippikoulutyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia Suuri Ihme - 2017 rippikoulusuunnitelman käyttöönotosta ja käytöstä. Tutkimuksen kohteena oli työntekijöiden kokemus ja tutkimuksen näkökulma oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusongelmana oli se, miten työntekijät olivat kokeneet uuden rippikoulusuunnitelman käyttöönoton ja käytön käytännön työssä. Tutkimusongelmaa lähestyttiin viiden tutkimuskysymyksen kautta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa työntekijää viidestä eri seurakunnasta Oulun hiippakunnan alueelta. Haastateltaviksi valikoitui nuorisotyönohjaajia ja pappeja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat uuteen suunnitelmaan siirtymisen aiheuttaneen heille jonkin verran lisätyötä. He eivät pitäneet muutosta aikaisempaan verrattuna kovin suurena, mutta uuteen suunnitelmaan siirtyminen oli kuitenkin vaatinut ajattelutavan muutosta. Muutoksia oli tehty jonkin verran myös työtapoihin, rippikoulun rakenteeseen sekä opetusmenetelmiin. Haastatellut pitivät suunnitelmaa yleisesti hyvänä ja toteuttamiskelpoisena.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa työntekijää viidestä eri seurakunnasta Oulun hiippakunnan alueelta. Haastateltaviksi valikoitui nuorisotyönohjaajia ja pappeja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat uuteen suunnitelmaan siirtymisen aiheuttaneen heille jonkin verran lisätyötä. He eivät pitäneet muutosta aikaisempaan verrattuna kovin suurena, mutta uuteen suunnitelmaan siirtyminen oli kuitenkin vaatinut ajattelutavan muutosta. Muutoksia oli tehty jonkin verran myös työtapoihin, rippikoulun rakenteeseen sekä opetusmenetelmiin. Haastatellut pitivät suunnitelmaa yleisesti hyvänä ja toteuttamiskelpoisena.