Tapahtumamarkkinointi Pietarissa
Hatanpää, Jaana (2011)
Hatanpää, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043872
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle tapahtumamarkkinointialan asiantuntijayritykselle nimeltä Funk Production Oy, jonka tulevaisuuden suunnitelmissa on mahdollinen etabloituminen Pietariin. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä kokonaiskuva tapahtuma-alasta Pietarissa ja Pietarin talousalueesta, jonne toimeksiantajayritys haluaa laajentaa toimintaansa. Raportin tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa Pietarin tapahtumamarkkinointialasta, kartoittaa kyseisen alan kilpailuanalyysi sekä esitellä Venäjän ja erityisesti Pietarin yleis- ja taloushistoriaa. Työssä käsitellään myös hieman luovan talouden tilaa Venäjällä, joka koskee läheisesti tapahtumamarkkinointia.
Opinnäytetyön aineiston lähteinä on käytetty monipuolisesti erilaisia materiaaleja, kuten esimerkiksi mahdollisimman tuoreet markkinoinnin ja Venäjän talousalueesta kertovat teokset, raportit ja lehtiartikkelit, teemahaastattelut Pietarin tapahtuma-alan asiantuntijoiden kanssa sekä seminaareista saadut ja kuullut aineistot. Teemahaastattelut suoritettiin Pietarissa henkilökohtaisesti.
Etabloitumisen suhteen Pietarin markkinat tuntuvat tällä hetkellä melko houkuttelevilta, sillä Pietarin ja koko Venäjän talous ovat tällä hetkellä noususuhdanteessa. Kuitenkin muun muassa maan nuorehko yksityinen sektori ja ristiriitainen lainsäädäntö voivat hieman vähentää ulkomaisten yritysten ja sijoittajien kiinnostusta mennä Venäjän markkinoille. Suomalaisten yritysten tulisi panostaa Venäjän kauppaan, erityisesti Pietarin suuntaan, sillä kyseisellä kaupungilla on erinomainen sijainti, nousuhdanteinen talous ja monia muita merkittäviä vahvuustekijöitä.
Pietarin tapahtumamarkkinointiala, kuten muutkin markkinointiviestinnälliset alat Venäjällä, on varsin nuori toimiala, jonka ei uskota olevan tarpeeksi suuri yrityksen ainoaksi tulovirran lähteeksi ainakaan tällä hetkellä. Yrityksen tulisi tapahtumamarkkinointipalvelujensa lisäksi tarjota muitakin markkinointipalveluja. Pietarin tapahtuma-alalla ei uskota olevan montaa aitoa ammattilaista, mutta kilpailijoita on siitä huolimatta monia kymmeniä.
Johtopäätöksenä suomalaisen tapahtumamarkkinointialan yrityksen tulisi etabloituessaan Pietariin kasvattaa palvelutarjontaansa koskemaan muitakin markkinointipalveluja tapahtumatuotannon lisäksi, sekä löytää luotettava paikallinen kumppani. Onnistuneet projektit, hyvä maine ja pitkät asiakassuhteet mahdollistavat menestymisen Pietarissa.
Opinnäytetyön aineiston lähteinä on käytetty monipuolisesti erilaisia materiaaleja, kuten esimerkiksi mahdollisimman tuoreet markkinoinnin ja Venäjän talousalueesta kertovat teokset, raportit ja lehtiartikkelit, teemahaastattelut Pietarin tapahtuma-alan asiantuntijoiden kanssa sekä seminaareista saadut ja kuullut aineistot. Teemahaastattelut suoritettiin Pietarissa henkilökohtaisesti.
Etabloitumisen suhteen Pietarin markkinat tuntuvat tällä hetkellä melko houkuttelevilta, sillä Pietarin ja koko Venäjän talous ovat tällä hetkellä noususuhdanteessa. Kuitenkin muun muassa maan nuorehko yksityinen sektori ja ristiriitainen lainsäädäntö voivat hieman vähentää ulkomaisten yritysten ja sijoittajien kiinnostusta mennä Venäjän markkinoille. Suomalaisten yritysten tulisi panostaa Venäjän kauppaan, erityisesti Pietarin suuntaan, sillä kyseisellä kaupungilla on erinomainen sijainti, nousuhdanteinen talous ja monia muita merkittäviä vahvuustekijöitä.
Pietarin tapahtumamarkkinointiala, kuten muutkin markkinointiviestinnälliset alat Venäjällä, on varsin nuori toimiala, jonka ei uskota olevan tarpeeksi suuri yrityksen ainoaksi tulovirran lähteeksi ainakaan tällä hetkellä. Yrityksen tulisi tapahtumamarkkinointipalvelujensa lisäksi tarjota muitakin markkinointipalveluja. Pietarin tapahtuma-alalla ei uskota olevan montaa aitoa ammattilaista, mutta kilpailijoita on siitä huolimatta monia kymmeniä.
Johtopäätöksenä suomalaisen tapahtumamarkkinointialan yrityksen tulisi etabloituessaan Pietariin kasvattaa palvelutarjontaansa koskemaan muitakin markkinointipalveluja tapahtumatuotannon lisäksi, sekä löytää luotettava paikallinen kumppani. Onnistuneet projektit, hyvä maine ja pitkät asiakassuhteet mahdollistavat menestymisen Pietarissa.