Terveyskylän esittelyohje opiskelijoille : infotilaisuuden pitäminen Sydänkeskuksessa
Hakala, Jussi; Söderdahl, Samuli (2019)
Hakala, Jussi
Söderdahl, Samuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Terveyskylä.fi -sivustoon ja luoda toimintaohjeet opiskelijoille Terveyskylä –infotilaisuuden pitämiseen Turun yliopistollisen keskussairaalan Sydänkeskuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli Terveyskylä-infotilaisuus toiminnan aloittaminen Sydänkeskuksessa toimintaohjeiden avulla sekä lisätä Terveyskylän tunnettavuutta potilaiden ja henkilökunnan keskuudessa. Opinnäytetyö tehtiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Sydänkeskuksen toimeksiannosta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeät ohjeet infotilaisuuden pitämiseen Sydänkeskuksessa työharjoittelussa oleville opiskelijoille. Ohje koostuu neljästä alaotsikosta, jotka ovat toimintajärjestyksessä. Alaotsikot ovat perehtyminen, valmistelu, infon kulku ja yhteystiedot. Ohjeiden avulla opiskelija perehtyy Terveyskylän palveluihin, pitää tilaisuuden ja varaa siihen tarvittavat materiaalit. Lisäksi tilaisuuden tiedottamiseen luotiin mainospohja, joka on vapaasti opiskelijoiden päivitettävissä. Ohjeet on toteutettu yhdessä Sydänkeskuksen henkilökunnan kanssa ja ohjeiden mukainen tilaisuus pidettiin kertaalleen Sydänkeskuksessa opinnäytetyön tekijöiden toimesta. Tilaisuuteen osallistui potilaita (n=7), sekä henkilökuntaa (n=15). Tilaisuus toteutettiin kahdessa osassa. Henkilökunnalle pidettiin oma info, joka keskittyi enemmän opiskelijaohjeen esittelyyn ja Terveyskylä.fi –infotoiminnan aloittamisesta kertomiseen. Potilaille pidettiin päiväsalissa vapaamuotoinen Terveyskylän esittely päiväkahvien yhteydessä.
Opinnäytetyön aikana tekijöille avautui selkeä näkemys Terveyskylän toiminnasta ja sähköisten terveyspalveluiden hyödyntämisestä sairaalahoidon tukena. Sähköisten terveyspalveluiden käyttö ja niiden käytön opastaminen kaipaavat vielä aktivointia, varsinkin vanhemmissa ikäluokissa. Valmistuneiden ohjeiden avulla saadaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Sydänkeskuksessa lisättyä asiakkaiden ja henkilökunnan tietoisuutta sähköisistä terveyspalveluista ja etenkin Terveyskylän toiminnasta. The purpose of this thesis was to learn about Health Village website and to create a guideline for students about making a health village information event at the Turku university hospital Heart Centre. The aim of this thesis was to start Health Village information event program and increase awareness of Health Village among of patients and staff. Principal of this thesis was VSSHP Heart Centre.
This thesis was produced using a functional thesis. As an output of this thesis was created a clear guideline for students at Heart Centre about making an information event. Guideline consists of four subtitles that are in chronological order. Names of the subtitles are familiarization, preparation, structure of the event and contact details. With the help of this guideline students prepare for the event and reserve needed materials. In addition to the guideline we created advertisement for the event. The guideline is created in co-operation with staff of Heart Centre. Health Village information event was organized once by authors of this thesis. Patients (n=7) and staff (n=15) took part in Health Village information event. The event was kept in two parts. First with staff that focused more on educating staff about the guideline for students and on upcoming plans about Health Village information events. To patients we arranged an informal occasion at the ward.
Authors of this thesis learned a lot about Health Village and the role of e-health services to support traditional hospital care. The use of e-health services and guidance for their use needs more activation especially among the older generation. With the help of these guidelines, knowledge of e-health services and Health Village will increase among Heart Centre’s staff and patients
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeät ohjeet infotilaisuuden pitämiseen Sydänkeskuksessa työharjoittelussa oleville opiskelijoille. Ohje koostuu neljästä alaotsikosta, jotka ovat toimintajärjestyksessä. Alaotsikot ovat perehtyminen, valmistelu, infon kulku ja yhteystiedot. Ohjeiden avulla opiskelija perehtyy Terveyskylän palveluihin, pitää tilaisuuden ja varaa siihen tarvittavat materiaalit. Lisäksi tilaisuuden tiedottamiseen luotiin mainospohja, joka on vapaasti opiskelijoiden päivitettävissä. Ohjeet on toteutettu yhdessä Sydänkeskuksen henkilökunnan kanssa ja ohjeiden mukainen tilaisuus pidettiin kertaalleen Sydänkeskuksessa opinnäytetyön tekijöiden toimesta. Tilaisuuteen osallistui potilaita (n=7), sekä henkilökuntaa (n=15). Tilaisuus toteutettiin kahdessa osassa. Henkilökunnalle pidettiin oma info, joka keskittyi enemmän opiskelijaohjeen esittelyyn ja Terveyskylä.fi –infotoiminnan aloittamisesta kertomiseen. Potilaille pidettiin päiväsalissa vapaamuotoinen Terveyskylän esittely päiväkahvien yhteydessä.
Opinnäytetyön aikana tekijöille avautui selkeä näkemys Terveyskylän toiminnasta ja sähköisten terveyspalveluiden hyödyntämisestä sairaalahoidon tukena. Sähköisten terveyspalveluiden käyttö ja niiden käytön opastaminen kaipaavat vielä aktivointia, varsinkin vanhemmissa ikäluokissa. Valmistuneiden ohjeiden avulla saadaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Sydänkeskuksessa lisättyä asiakkaiden ja henkilökunnan tietoisuutta sähköisistä terveyspalveluista ja etenkin Terveyskylän toiminnasta.
This thesis was produced using a functional thesis. As an output of this thesis was created a clear guideline for students at Heart Centre about making an information event. Guideline consists of four subtitles that are in chronological order. Names of the subtitles are familiarization, preparation, structure of the event and contact details. With the help of this guideline students prepare for the event and reserve needed materials. In addition to the guideline we created advertisement for the event. The guideline is created in co-operation with staff of Heart Centre. Health Village information event was organized once by authors of this thesis. Patients (n=7) and staff (n=15) took part in Health Village information event. The event was kept in two parts. First with staff that focused more on educating staff about the guideline for students and on upcoming plans about Health Village information events. To patients we arranged an informal occasion at the ward.
Authors of this thesis learned a lot about Health Village and the role of e-health services to support traditional hospital care. The use of e-health services and guidance for their use needs more activation especially among the older generation. With the help of these guidelines, knowledge of e-health services and Health Village will increase among Heart Centre’s staff and patients