Hoiva-alan parhaaksi työpaikaksi : case yksityinen palvelutalo
Raita, Mari (2019)
Raita, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on yksityinen ikäihmisten palveluasumisyksikkö, jossa on tapahtunut lähiaikoina suuria sisäisiä muutoksia. Palvelutalo perustettiin muutama vuosi sitten fuusioimalla kaksi pitkään alalla toiminutta hoivakotia, joissa yrityskulttuurit poikkesivat merkittävästi toisistaan. Lisäksi yrityksen toimitusjohtaja on vaihtunut hiljattain.
Palvelutalossa on toteutettu aikaisemmin kvantitatiivisia työhyvinvointia mittaavia kyselytutkimuksia. Tässä opinnäytetyössä työhyvinvoinnin tilan selvittämistä lähestyttiin kvalitatiivisesta näkökulmasta, jotta saadaan tietoa tilastojen taustalla vaikuttavista syistä sekä henkilöstön kokemuksista mikä on jo hyvin ja missä on vielä kehitettävää. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehitystyössä kohti palvelutalon tavoitetta tulla alan parhaaksi työpaikaksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia varjostamisen keinoin ja teemoihin perustuvaa virikkeellistä ryhmähaastattelua. Havainnoimalla opinnäytetyön tekijä sai ensikäden tietoa alasta, käytettävästä termistöstä, organisaation työilmapiiristä ja työntekotavoista. Ryhmähaastattelut toteutettiin 4-7 työntekijän ryhmissä saman talon ja samoja tehtäviä tekevien kesken. Keskustelut koostuivat neljästä teemasta: ”oma työ”, ”vuorovaikutus”, ”johtaminen” ja ”arvostus ja vastuu”. Ryhmähaastatteluissa käsiteltävään teemaan siirryttiin vastaamalla mobiilisovelluksella virikkeenä toimivaan tilastolliseen yhden kysymyksen kyselyyn. Virikekysely teemaan siirryttäessä antoi haastattelijalle yleiskuvan sen hetken mielipiteestä ryhmässä, joka auttoi tukemaan mielipiteiden, kokemusten ja perustelujen vaihtoa ja yhteisten merkitysten luomista ryhmän sisällä.
Keskeisinä tuloksina huomattiin, että eri talojen väliset erot työhyvinvoinnissa, työkulttuurissa ja johtamisessa ovat oletettua suuremmat. Talojen välisten erojen lisäksi muiden eri henkilöstöryhmien väliltä löydettiin jännitteitä. Oma työ koettiin monessa tapauksessa kuormittavaksi ja sisäisen viestinnän koettiin olevan rajoittunutta. Tutkimuksessa esitellään henkilöstön omia ratkaisuehdotuksia työhyvinvoinnin ja -tyytyväisyyden parantamiseksi muun muassa työn organisoinnin, motivoinnin ja esimiestyön keinoin. This thesis deals with a residential care home, which has gone through major changes recently. The residential care home was founded a few years ago by merging two long-term care homes with very different corporate culture. In addition, the company’s CEO has also changed not long ago.
Previously the care home has studied the well-being of the employees quantitatively using surveys. In this thesis the state of employees’ well-being is approached in a qualitative perspective in order to get information on the reasoning behind the statistics and personnel´s experiences on what is already well and what needs improvement. The findings are used in the development work towards the company’s goal to become the best workplace in caring branch.
Observation in the means of job-shadowing and theme-based group interviews with stimulation were used as the research methods. By observation, the writer gained firsthand information on the industry, terminology, working environment and working methods. The groups were formed up with 4-7 employees in the same care homes and work duties. The interviews were based on four themes: “own work”, “communication”, “leadership” and “respect and responsibility”. In the group interviews, there was one-question-statistic-survey on a mobile app that acted as stimulus on moving on to new theme. The survey acting as stimulus gave the interviewer a general idea of the group’s opinion on that moment and helped exchanging views and experiences and create common meanings within the group.
The main finding was that the difference between the two houses in well-being of the employees, working culture and leadership were wider than expected. Also, there were possible tensions found between some personnel groups. In many cases the personnel were experiencing their work straining and internal communication limited. This thesis represents personnel’s own suggestions on developing the well-being and job satisfaction of employees by re-organizing, motivation and leadership.
Palvelutalossa on toteutettu aikaisemmin kvantitatiivisia työhyvinvointia mittaavia kyselytutkimuksia. Tässä opinnäytetyössä työhyvinvoinnin tilan selvittämistä lähestyttiin kvalitatiivisesta näkökulmasta, jotta saadaan tietoa tilastojen taustalla vaikuttavista syistä sekä henkilöstön kokemuksista mikä on jo hyvin ja missä on vielä kehitettävää. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kehitystyössä kohti palvelutalon tavoitetta tulla alan parhaaksi työpaikaksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia varjostamisen keinoin ja teemoihin perustuvaa virikkeellistä ryhmähaastattelua. Havainnoimalla opinnäytetyön tekijä sai ensikäden tietoa alasta, käytettävästä termistöstä, organisaation työilmapiiristä ja työntekotavoista. Ryhmähaastattelut toteutettiin 4-7 työntekijän ryhmissä saman talon ja samoja tehtäviä tekevien kesken. Keskustelut koostuivat neljästä teemasta: ”oma työ”, ”vuorovaikutus”, ”johtaminen” ja ”arvostus ja vastuu”. Ryhmähaastatteluissa käsiteltävään teemaan siirryttiin vastaamalla mobiilisovelluksella virikkeenä toimivaan tilastolliseen yhden kysymyksen kyselyyn. Virikekysely teemaan siirryttäessä antoi haastattelijalle yleiskuvan sen hetken mielipiteestä ryhmässä, joka auttoi tukemaan mielipiteiden, kokemusten ja perustelujen vaihtoa ja yhteisten merkitysten luomista ryhmän sisällä.
Keskeisinä tuloksina huomattiin, että eri talojen väliset erot työhyvinvoinnissa, työkulttuurissa ja johtamisessa ovat oletettua suuremmat. Talojen välisten erojen lisäksi muiden eri henkilöstöryhmien väliltä löydettiin jännitteitä. Oma työ koettiin monessa tapauksessa kuormittavaksi ja sisäisen viestinnän koettiin olevan rajoittunutta. Tutkimuksessa esitellään henkilöstön omia ratkaisuehdotuksia työhyvinvoinnin ja -tyytyväisyyden parantamiseksi muun muassa työn organisoinnin, motivoinnin ja esimiestyön keinoin.
Previously the care home has studied the well-being of the employees quantitatively using surveys. In this thesis the state of employees’ well-being is approached in a qualitative perspective in order to get information on the reasoning behind the statistics and personnel´s experiences on what is already well and what needs improvement. The findings are used in the development work towards the company’s goal to become the best workplace in caring branch.
Observation in the means of job-shadowing and theme-based group interviews with stimulation were used as the research methods. By observation, the writer gained firsthand information on the industry, terminology, working environment and working methods. The groups were formed up with 4-7 employees in the same care homes and work duties. The interviews were based on four themes: “own work”, “communication”, “leadership” and “respect and responsibility”. In the group interviews, there was one-question-statistic-survey on a mobile app that acted as stimulus on moving on to new theme. The survey acting as stimulus gave the interviewer a general idea of the group’s opinion on that moment and helped exchanging views and experiences and create common meanings within the group.
The main finding was that the difference between the two houses in well-being of the employees, working culture and leadership were wider than expected. Also, there were possible tensions found between some personnel groups. In many cases the personnel were experiencing their work straining and internal communication limited. This thesis represents personnel’s own suggestions on developing the well-being and job satisfaction of employees by re-organizing, motivation and leadership.