Tapahtumamarkkinointi osana markkinointia
Kallunki, Jenna (2019)
Kallunki, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Kauppakeskus Chydenian tapahtumamarkkinointia ja selvittää, mikä asiakkaita kiinnostaa eniten tänä päivänä. Tämä opinnäytetyö keskittyy siihen, minkälainen vaikutus hyvällä tapahtumamarkkinoinnilla on asiakkaitten tyytyväisyyteen ja miten se vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös sitä, mitä kautta asiakkaat saavat tietoa järjestettävistä tapahtumista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin käsitettä ja tutkitaan sen tärkeyttä yrityksen markkinointisuunnitelmassa. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi tapahtumaprosessin kulkua ja muuttuvia tekijöitä, jotka tulisi ennakoida välttääkseen virheitä. Lähdemateriaalina toimi suomenkielinen että englanninkielinen kirjallisuus sekä internet lähteet.
Opinnäytetyöhön tehtiin kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä Kauppakeskus Chydenian Facebook-sivulla. Vastausten perusteella saatiin tietoa asiakkaiden ostoskäyttäytymisestä sekä mielenkiinnon kohteista. Näitä tietoja hyödyntäen Chydenia voi luoda tapahtumia, jotka palvelevat asiakkaitaan entistä paremmin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään tapahtumamarkkinoinnin käsitettä ja tutkitaan sen tärkeyttä yrityksen markkinointisuunnitelmassa. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi tapahtumaprosessin kulkua ja muuttuvia tekijöitä, jotka tulisi ennakoida välttääkseen virheitä. Lähdemateriaalina toimi suomenkielinen että englanninkielinen kirjallisuus sekä internet lähteet.
Opinnäytetyöhön tehtiin kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselynä Kauppakeskus Chydenian Facebook-sivulla. Vastausten perusteella saatiin tietoa asiakkaiden ostoskäyttäytymisestä sekä mielenkiinnon kohteista. Näitä tietoja hyödyntäen Chydenia voi luoda tapahtumia, jotka palvelevat asiakkaitaan entistä paremmin.