Toiminnanohjausjärjestelmän tarvemäärittely : CASE: DB Schenker Oy
Kaivonurmi, Henri (2019)
Kaivonurmi, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147224
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä DB Schenker Oy:n Tampereen terminaalin näkökulmasta toiminnanohjausjärjestelmän tarpeet kolmen liiketoiminta-alueen kannalta. Liiketoiminta-alueet olivat runko-, terminaali- ja jakelutoiminnot. Tieto- ja tavaravirran oli havaittu virtaavan eriaikaisesti, mikä aiheutti ongelmia päivittäisessä suunnittelussa.
Työ suoritettiin kvalitatiivisen tutkimuksen periaattein. Aineisto työhön hankittiin haastattelemalla jakelun ajojärjestelijää ja terminaalityönjohtajaa. Runkoliikenteen osalta aineisto kerättiin runkoajojärjestelijän haastattelulla, aamu ja iltavuorojen osalta, lisäksi omat havainnot yöliikenteen runkoajojärjestelijänä kesältä 2019.
Tuloksena saatiin liiketoiminta-alueiden ja toiminnanohjausjärjestelmän tukijärjestelmien osalta tarvemäärittelytaulukot. Taulukoiden avulla yrityksen on mahdollista tehdä päätöksiä toiminnanohjausjärjestelmän jatkon kannalta. Vaihtoehdot ovat uusi järjestelmä, jossa kaikki toiminnot ovat koottuna yhteen järjestelmään, tai vanhan järjestelmän ja toimintojen päivittäminen.
Johtopäätöksenä on havaittavissa tiedonkeruulaitteiden vähäinen hyödyntäminen ja toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallisia puutteita. Toiminnan kehittämisellä yritys voi parantaa asemaansa suomen markkinoilla.
Työ suoritettiin kvalitatiivisen tutkimuksen periaattein. Aineisto työhön hankittiin haastattelemalla jakelun ajojärjestelijää ja terminaalityönjohtajaa. Runkoliikenteen osalta aineisto kerättiin runkoajojärjestelijän haastattelulla, aamu ja iltavuorojen osalta, lisäksi omat havainnot yöliikenteen runkoajojärjestelijänä kesältä 2019.
Tuloksena saatiin liiketoiminta-alueiden ja toiminnanohjausjärjestelmän tukijärjestelmien osalta tarvemäärittelytaulukot. Taulukoiden avulla yrityksen on mahdollista tehdä päätöksiä toiminnanohjausjärjestelmän jatkon kannalta. Vaihtoehdot ovat uusi järjestelmä, jossa kaikki toiminnot ovat koottuna yhteen järjestelmään, tai vanhan järjestelmän ja toimintojen päivittäminen.
Johtopäätöksenä on havaittavissa tiedonkeruulaitteiden vähäinen hyödyntäminen ja toiminnanohjausjärjestelmän toiminnallisia puutteita. Toiminnan kehittämisellä yritys voi parantaa asemaansa suomen markkinoilla.