Työntekijöiden työtyytyväisyys Jyskissä
Havisto, Hannu Antti (2019)
Havisto, Hannu Antti
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927571
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työtyytyväisyyttä ja siihen liittyviä seikkoja. Työnantajana toimi huonekalu- ja sisutusketju JYSK Oy, jonka alaisuudessa on liki 700 suomalaista. Idea opinnäytetyöhön tuli JYSK Kokkolan myymäläpäälliköltä, jonka mukaan työtyytyväisyys on ollut konsernissa viime vuosina esillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia Suomessa työskentelevän henkilöstön työtyytyväisyyteen. Opinnäytetyö on rakenteeltaan kvantitatiivinen ja menetelmänä toimi kyselytutkimus. Kysely vietiin työntekijöitten keskuuteen JYSKin henkilökunnan oman Facebook-ryhmän kautta. Kysely toteutettiin Kotinetti-nimisellä kyselysivustolla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyssä oli kaiken kaikkiaan 31 kysymystä, joista 3 oli avointa kysymystä ja 28 valintakysymystä. Valintakysymykset olivat väitteitä, ja niihin piti vastata itseään lähimmäksi osuneesta viidestä vastausvaihtoehdosta. Laadituissa kysymyksissä oli myös avoimia kysymyksiä, joissa etsittiin kehitysideoita. Kysymyksien pääkohtina olivat
esimiestyö, johtaminen, työyhteisö ja -hyvinvointi ja työnvaatimukset. Kyselyyn vastasi 88 työntekijää eli vastausprosentti on 13,3 %. Pienen vastausprosentin takia tulokset ovat vain suuntaa antavia, eikä niistä voida tehdä suurempia johtopäätöksiä.
Kysely ja opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2019. Opinnäytetyöhön liittyen lupa toteuttamiselle kysyttiin konsernin Suomen maajohtajalta kesällä 2019.
Tutkimus osoitti, että JYSK Oy:n henkilökunnan työtyytyväisyys on hyvä. Keskeisimpiä työtyytyväisyyttä laskevia seikkoja olivat jatkuva kiire ja työntekijöiden vähäisyys. Vastaavasti työtyytyväisyyttä nostavia seikkoja olivat hyvä yhteishenki ja alati muuttuvat työtehtävät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastauksia Suomessa työskentelevän henkilöstön työtyytyväisyyteen. Opinnäytetyö on rakenteeltaan kvantitatiivinen ja menetelmänä toimi kyselytutkimus. Kysely vietiin työntekijöitten keskuuteen JYSKin henkilökunnan oman Facebook-ryhmän kautta. Kysely toteutettiin Kotinetti-nimisellä kyselysivustolla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyssä oli kaiken kaikkiaan 31 kysymystä, joista 3 oli avointa kysymystä ja 28 valintakysymystä. Valintakysymykset olivat väitteitä, ja niihin piti vastata itseään lähimmäksi osuneesta viidestä vastausvaihtoehdosta. Laadituissa kysymyksissä oli myös avoimia kysymyksiä, joissa etsittiin kehitysideoita. Kysymyksien pääkohtina olivat
esimiestyö, johtaminen, työyhteisö ja -hyvinvointi ja työnvaatimukset. Kyselyyn vastasi 88 työntekijää eli vastausprosentti on 13,3 %. Pienen vastausprosentin takia tulokset ovat vain suuntaa antavia, eikä niistä voida tehdä suurempia johtopäätöksiä.
Kysely ja opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2019. Opinnäytetyöhön liittyen lupa toteuttamiselle kysyttiin konsernin Suomen maajohtajalta kesällä 2019.
Tutkimus osoitti, että JYSK Oy:n henkilökunnan työtyytyväisyys on hyvä. Keskeisimpiä työtyytyväisyyttä laskevia seikkoja olivat jatkuva kiire ja työntekijöiden vähäisyys. Vastaavasti työtyytyväisyyttä nostavia seikkoja olivat hyvä yhteishenki ja alati muuttuvat työtehtävät.