ISO 9001-laatusertifiointi ja johtaminen Lean-periaatteiden mukaisesti : kohdeyritys Mastermark Oy
Aalto, Marjo (2019)
Aalto, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927588
Tiivistelmä
Laadunhallinnalla sekä laatujärjestelmällä on suuri merkitys yrityksen menestyksessä tänä päivänä. Yrityksen on täytettävä asiakkaan tarpeet ja odotukset kilpailijoita paremmin. ISO 9001-laatusertifikaatti tukee yritystä toiminnan ja prosessien jatkuvassa kehittämisessä sekä auttaa yritystä kansainvälisessä kilpailussa.
Tutkimus on tehty toimeksiantona Mastermark Oy:lle, joka on monipuolinen liikelahja-alan yritys. Yrityksen liiketoiminnan kulmakivenä on ajatus, että jokaisen tuotteen on vastattava asiakkaan odotuksia. Tutkimuksen aiheena on ISO 9001:2015 laatujärjestelmän sertifikaatti, jonka Mastermark Oy sai syksyllä 2016. Se on yksi maailman tunnetuimmista standardeista sekä käytetyin johtamismalli, joka pohjautuu jatkuvan parantamisen filosofiaan. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten laatu ja johtaminen näyttäytyy auditoinneissa ja miten Lean-johtamisfilosofia voisi tukea kohdeyritystä johtamisessa.
Työn teoriaosuudessa kuvataan ISO 9001-laatusertifikaattia, sen prosessimaista toimintamallia, riskipohjaista ajattelua, hyvää johtamista ja laatua sekä Lean-johtamisfilosofiaa. Tutkimusosa toteutettiin sisäisinä auditointeina eli puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuosina 2016-2018. Toiminnan kehittämiseksi tehdyt muutokset ja nykytilan kuvaus toteutettiin havainnointina.
Yritykselle tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Yritys on jo soveltanut Lean-johtamista tietyillä osa-alueilla tiedostamatta sitä. Kehityskohteeksi suositellaan Lean-johtamisen käyttöönottoa, sillä siitä olisi selkeästi hyötyä yrityksen toiminnan kehittämisessä. Jatkuva kehittäminen ja parantaminen ovat tärkeä osa laadunhallintajärjestelmän mukaista toimintaa, johon Mastermark Oy on sitoutunut. Quality management and quality management system are important to the success of a company today. The company must meet customer needs and expectations better than its competitors. The ISO 9001 quality certification supports the company in continuous improvement of operations and processes and helps the company in international competition.
The thesis was an assignment by Mastermark Oy, a versatile business gift company. The cornerstone of the company's business is the idea that every product must meet customer expectations. The subject of the study is the ISO 9001: 2015 quality management system certification, which Mastermark Oy was rewarded in the fall of 2016. It is one of the world's bestknown standards and the most used management model that is based on the philosophy of continuous improvement. The purpose of the study is to investigate how quality and leadership can be seen in audits and how Lean management philosophy could be beneficial to the company in management.
The theoretical part of the thesis describes the ISO 9001 quality certificate, its process-based operating model, risk-based thinking, good management and quality, and the Lean management philosophy. The research part was carried out through internal audits, ie semi-structured interviews in 2016-2018. The changes made to develop the operations and the description of the current state were implemented by observation.
Proposals were made to the company to develop its operations. Even though the company does not formally use Lean management, the company has some features related to Lean management. It is recommended that Lean management be implemented throughout the company as this would clearly benefit the development of the company. Continuous development and improvement are essential parts of the company’s quality requirement.
Tutkimus on tehty toimeksiantona Mastermark Oy:lle, joka on monipuolinen liikelahja-alan yritys. Yrityksen liiketoiminnan kulmakivenä on ajatus, että jokaisen tuotteen on vastattava asiakkaan odotuksia. Tutkimuksen aiheena on ISO 9001:2015 laatujärjestelmän sertifikaatti, jonka Mastermark Oy sai syksyllä 2016. Se on yksi maailman tunnetuimmista standardeista sekä käytetyin johtamismalli, joka pohjautuu jatkuvan parantamisen filosofiaan. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten laatu ja johtaminen näyttäytyy auditoinneissa ja miten Lean-johtamisfilosofia voisi tukea kohdeyritystä johtamisessa.
Työn teoriaosuudessa kuvataan ISO 9001-laatusertifikaattia, sen prosessimaista toimintamallia, riskipohjaista ajattelua, hyvää johtamista ja laatua sekä Lean-johtamisfilosofiaa. Tutkimusosa toteutettiin sisäisinä auditointeina eli puolistrukturoiduilla haastatteluilla vuosina 2016-2018. Toiminnan kehittämiseksi tehdyt muutokset ja nykytilan kuvaus toteutettiin havainnointina.
Yritykselle tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Yritys on jo soveltanut Lean-johtamista tietyillä osa-alueilla tiedostamatta sitä. Kehityskohteeksi suositellaan Lean-johtamisen käyttöönottoa, sillä siitä olisi selkeästi hyötyä yrityksen toiminnan kehittämisessä. Jatkuva kehittäminen ja parantaminen ovat tärkeä osa laadunhallintajärjestelmän mukaista toimintaa, johon Mastermark Oy on sitoutunut.
The thesis was an assignment by Mastermark Oy, a versatile business gift company. The cornerstone of the company's business is the idea that every product must meet customer expectations. The subject of the study is the ISO 9001: 2015 quality management system certification, which Mastermark Oy was rewarded in the fall of 2016. It is one of the world's bestknown standards and the most used management model that is based on the philosophy of continuous improvement. The purpose of the study is to investigate how quality and leadership can be seen in audits and how Lean management philosophy could be beneficial to the company in management.
The theoretical part of the thesis describes the ISO 9001 quality certificate, its process-based operating model, risk-based thinking, good management and quality, and the Lean management philosophy. The research part was carried out through internal audits, ie semi-structured interviews in 2016-2018. The changes made to develop the operations and the description of the current state were implemented by observation.
Proposals were made to the company to develop its operations. Even though the company does not formally use Lean management, the company has some features related to Lean management. It is recommended that Lean management be implemented throughout the company as this would clearly benefit the development of the company. Continuous development and improvement are essential parts of the company’s quality requirement.