Naiset laulaa, miehet soittaa : Musiikin ammattilaisuuden sukupuoli ja naisen rooli rytmimusiikin ammattilaisena
Leppänen, Anni (2019)
Leppänen, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävä oli valottaa musiikin ammattilaisuuden sukupuolijakaumaa Suomessa, sekä tutkia naisten roolia erityisesti rytmimusiikin kentällä. Sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyvät teemat ovat erittäin ajankohtaisia myös globaalisti. Erityisesti keskustelu naisten kokemasta seksuaalisesta ahdistelusta on ollut näkyvää Me Too -kampanjan myötä. Myös uutiset naisartistien pienistä määristä festivaaleilla ja naissäveltäjien esittämättömästä musiikista ovat olleet omiaan lisäämään aiheen näkyvyyttä.
Tietoperusta koostuu eri lähteistä kerätyistä tilastotiedoista, ja sillä pyrittiin selvittämään naismuusikoiden määrää Suomessa. Teemahaastatteluissa pyrittiin avaamaan naismuusikoiden ajatuksia muun muassa sukupuolijakaumasta ja sen syistä. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, johon haastateltiin naispuolisia instrumenttia soittavia musiikin ammattilaisia. Opinnäytetyötä varten haastattelut vastaukset analysoitiin teemoittain.
Kerätystä aineistosta selvisi, että naiset edustavat vähemmistöä monissa musiikkialan tehtävissä. Miehet olivat naisia runsaslukuisampia muun muassa musiikkialan työ- ja luottamustehtävissä. Miesartistit olivat myös yliedustettuja Suomen musiikkifestivaaleilla. Rytmimusiikissa naissoittajat häviävät määrällisesti miessoittajille, mutta laulaminen sen sijaan on suositumpaa naisten keskuudessa. Toisaalta 10-14-vuotiaat tytöt harrastivat soittoa paljon saman ikäisiä poikia enemmän. Ikävuodesta 25 lähtien miehet ovat naisia aktiivisempia soittoharrastajia. Naismuusikoiden pientä määrää kuvaavat myös Muusikkojen Liitto Ry:n ja Teosto Ry:n miesvoittoiset sukupuolijakaumat. Haastatteluissa pohdittiin syitä naisinstrumentalistien pieneen määrään, ja niissä arveltiin ainakin sosiaalisen ympäristön ja normien vaikuttavan asiaan. Myös esikuvien puuttumisella ajateltiin olevan vaikutusta. The aim of the thesis was to discuss gender balance in the Finnish music industry and to study women’s role, especially in the field of jazz and popular music. Gender and equality issues are also very topical globally. Particularly, the discussion about sexual harassment towards women has gained notoriety as a result of the Me Too movement. In addition, news of the small numbers of female artists performing at festivals and the unperformed music of female composers have been important in increasing the visibility of the topic.
The data for the thesis was collected from different sources, and it was used to determine the number of female musicians in Finland. Interviews were conducted in order to hear female musicians’ ideas, for example, about the gender division and the reasons for it. The study has a qualitative research approach, and the data was collected by conducting interviews, and the answers were analysed by using themes.
The collected material highlighted the fact that women represent a minority in many positions in the music industry. Men were more numerous than women in the music industry, for example, in positions of responsibility. Male artists were also overrepresented at Finnish music festivals. In jazz and popular music, the number of female instrumentalists was smaller than that of male musicians, but singing was more popular with women. On the other hand, girls between the ages of 10 and 14 practiced playing much more than boys of the same age but from the age of 25, men were more active than women in playing music. The small number of female musicians is also illustrated by the male-dominated The Finnish Musicians’ Union and Teosto Ry. The interviews focused on the reasons for the small number of female instrumentalists and found that the social environment and norms had an impact. The lack of role models was also thought to have an effect.
Tietoperusta koostuu eri lähteistä kerätyistä tilastotiedoista, ja sillä pyrittiin selvittämään naismuusikoiden määrää Suomessa. Teemahaastatteluissa pyrittiin avaamaan naismuusikoiden ajatuksia muun muassa sukupuolijakaumasta ja sen syistä. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, johon haastateltiin naispuolisia instrumenttia soittavia musiikin ammattilaisia. Opinnäytetyötä varten haastattelut vastaukset analysoitiin teemoittain.
Kerätystä aineistosta selvisi, että naiset edustavat vähemmistöä monissa musiikkialan tehtävissä. Miehet olivat naisia runsaslukuisampia muun muassa musiikkialan työ- ja luottamustehtävissä. Miesartistit olivat myös yliedustettuja Suomen musiikkifestivaaleilla. Rytmimusiikissa naissoittajat häviävät määrällisesti miessoittajille, mutta laulaminen sen sijaan on suositumpaa naisten keskuudessa. Toisaalta 10-14-vuotiaat tytöt harrastivat soittoa paljon saman ikäisiä poikia enemmän. Ikävuodesta 25 lähtien miehet ovat naisia aktiivisempia soittoharrastajia. Naismuusikoiden pientä määrää kuvaavat myös Muusikkojen Liitto Ry:n ja Teosto Ry:n miesvoittoiset sukupuolijakaumat. Haastatteluissa pohdittiin syitä naisinstrumentalistien pieneen määrään, ja niissä arveltiin ainakin sosiaalisen ympäristön ja normien vaikuttavan asiaan. Myös esikuvien puuttumisella ajateltiin olevan vaikutusta.
The data for the thesis was collected from different sources, and it was used to determine the number of female musicians in Finland. Interviews were conducted in order to hear female musicians’ ideas, for example, about the gender division and the reasons for it. The study has a qualitative research approach, and the data was collected by conducting interviews, and the answers were analysed by using themes.
The collected material highlighted the fact that women represent a minority in many positions in the music industry. Men were more numerous than women in the music industry, for example, in positions of responsibility. Male artists were also overrepresented at Finnish music festivals. In jazz and popular music, the number of female instrumentalists was smaller than that of male musicians, but singing was more popular with women. On the other hand, girls between the ages of 10 and 14 practiced playing much more than boys of the same age but from the age of 25, men were more active than women in playing music. The small number of female musicians is also illustrated by the male-dominated The Finnish Musicians’ Union and Teosto Ry. The interviews focused on the reasons for the small number of female instrumentalists and found that the social environment and norms had an impact. The lack of role models was also thought to have an effect.