User experience testing of visual scripting : using Blueprints and PlayMaker
Salonen, Aaro (2019)
Salonen, Aaro
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoiteena oli antaa tilastollinen ja käytännöllinen arvio visuaalisille skriptityökaluille käyttäjäkokemustestauksella kohdekäyttäjän näkökulmasta ja vertailla kahta eri työkalua kahdella erillisellä pelikehitysmoottorilla.
Opinnäytetyön tilasti Turku Game Lab ja se perustuu tilaajan pyyntöön tutkia Unreal Enginestä ja Unitystä löytyviä visuaalisia skriptityökaluja.
Tavoitteena oli tutkia Unreal Engine 4 sisäistä visuaalista skriptityökalua nimeltä Blueprints ja verrata sitä suoraan Unityn ladattavaan lisäosaan nimeltä PlayMaker. Kirjoittaja määritteli mahdollisimman samanlaiset tehtävät ja yritti suoriutua niistä käyttäen ainoastaan molempien pelimoottoreiden skriptityökaluja, luoden käyttäjätarinan analysoitavaksi tuloksien rinnalle.
Opinnäytetyön painopiste keskittyi kahden visuaalisen skriptikielen vertailuun ja asetettujen tehtävien onnistuneesti suoriutumisista kerättyyn tietoon. Molemmat moottorit ja kielet olivat hyvin saman tyyliset, mutta muuttujien ja graafisten noodien määrät vaihtelivat samojen ongelmien ratkaisuissa. Tutkimus osoittaa, mitkä voivat olla suurimpia vaikeuksia aloittavalla pelikehittäjälle ja tarjoaa tilastollisen analyysin osoittamaan niitä.
Opinnäytetyön tilasti Turku Game Lab ja se perustuu tilaajan pyyntöön tutkia Unreal Enginestä ja Unitystä löytyviä visuaalisia skriptityökaluja.
Tavoitteena oli tutkia Unreal Engine 4 sisäistä visuaalista skriptityökalua nimeltä Blueprints ja verrata sitä suoraan Unityn ladattavaan lisäosaan nimeltä PlayMaker. Kirjoittaja määritteli mahdollisimman samanlaiset tehtävät ja yritti suoriutua niistä käyttäen ainoastaan molempien pelimoottoreiden skriptityökaluja, luoden käyttäjätarinan analysoitavaksi tuloksien rinnalle.
Opinnäytetyön painopiste keskittyi kahden visuaalisen skriptikielen vertailuun ja asetettujen tehtävien onnistuneesti suoriutumisista kerättyyn tietoon. Molemmat moottorit ja kielet olivat hyvin saman tyyliset, mutta muuttujien ja graafisten noodien määrät vaihtelivat samojen ongelmien ratkaisuissa. Tutkimus osoittaa, mitkä voivat olla suurimpia vaikeuksia aloittavalla pelikehittäjälle ja tarjoaa tilastollisen analyysin osoittamaan niitä.