Epätäsmällisyyksistä aiheutuneet kustannukset ja niiden mittarointi henkilöjunakaukoliikenteessä
Lyijynen, Anniina (2019)
Lyijynen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia epätäsmällisyyksistä aiheutuneita kustannuksia ja niiden mittarointia henkilöjunakaukoliikenteessä. Tutkimus tehtiin kilpailutuslainsäädännön sekä VR:n oman mielenkiinnon johdosta epätäsmällisyyskustannuksiin liittyen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä on täsmällisyys ja epätäsmällisyys sekä perehtyä rautateillä työskenteleviin toimijoihin ja niiden rooleihin. Tutkimuskysymys oli, miten täsmällisyyttä ylläpidetään. Tutkimuksessa pohdittiin epätäsmällisyyksien toteutumista: mistä kaikki lähtee liik-keelle, miten tilanteet etenevät ja mihin ne päätyvät.
Suomen rataverkolta tehtiin lähempää tarkastelua epätäsmällisyyksistä kahdelta rataosuudelta: Savon radalta sekä rantaradalta. Savon radalta tarkasteltiin tarkastelujakson aikana tapahtunutta onnettomuutta ja pohdittiin sen kustannuksia. Rantaradalta epätäsmällisyyssyihin ja niiden kustannuksiin on perehdytty lähemmin ja kuvattu niitä taulukoissa.
Tutkimuksessa on tutkittu suurimpia epätäsmällisyyksien aiheuttajia jokaisen toimijan osalta, matkustajan oikeuksia, niistä aiheutuneita kustannuksia ja niiden laskemista. Mittaroinnissa lasketaan lippukorvauskustannuksia ja verrataan niitä matkustajan matka-ajan arvoon. Mittaroinnin tulokset eivät ole verrattavissa toisiinsa, mutta luvuilla pystytään tarkastelemaan korvauksen suuruutta ja asiakkaan matka-ajan arvoa. Tutkimusta tulisi jatkaa tutkimalla eri toimijoiden rooleja sekä eri rataosuuksilta aiheutuneita epätäsmällisyyksiä tarkemmin suhteuttaen myös alennustodistuksilla ostettuihin lippuihin. Myös Euroopan laajuinen tutkimus eri maiden käytännöistä olisi aiheesta mahdollinen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä on täsmällisyys ja epätäsmällisyys sekä perehtyä rautateillä työskenteleviin toimijoihin ja niiden rooleihin. Tutkimuskysymys oli, miten täsmällisyyttä ylläpidetään. Tutkimuksessa pohdittiin epätäsmällisyyksien toteutumista: mistä kaikki lähtee liik-keelle, miten tilanteet etenevät ja mihin ne päätyvät.
Suomen rataverkolta tehtiin lähempää tarkastelua epätäsmällisyyksistä kahdelta rataosuudelta: Savon radalta sekä rantaradalta. Savon radalta tarkasteltiin tarkastelujakson aikana tapahtunutta onnettomuutta ja pohdittiin sen kustannuksia. Rantaradalta epätäsmällisyyssyihin ja niiden kustannuksiin on perehdytty lähemmin ja kuvattu niitä taulukoissa.
Tutkimuksessa on tutkittu suurimpia epätäsmällisyyksien aiheuttajia jokaisen toimijan osalta, matkustajan oikeuksia, niistä aiheutuneita kustannuksia ja niiden laskemista. Mittaroinnissa lasketaan lippukorvauskustannuksia ja verrataan niitä matkustajan matka-ajan arvoon. Mittaroinnin tulokset eivät ole verrattavissa toisiinsa, mutta luvuilla pystytään tarkastelemaan korvauksen suuruutta ja asiakkaan matka-ajan arvoa. Tutkimusta tulisi jatkaa tutkimalla eri toimijoiden rooleja sekä eri rataosuuksilta aiheutuneita epätäsmällisyyksiä tarkemmin suhteuttaen myös alennustodistuksilla ostettuihin lippuihin. Myös Euroopan laajuinen tutkimus eri maiden käytännöistä olisi aiheesta mahdollinen.