Pienyrityksen nollabudjetin markkinointisuunnitelma
Huotila, Vilma (2019)
Huotila, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927623
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy nollabudjetin markkinointiin, jossa selvitetään, minkälaisia nollabudjetin markkinointikanavia on olemassa ja kuinka ne toimisivat toimeksiantaja yritykselleni. Työn tavoitteena on tutkia nollabudjettiin sopivia markkinointikeinoja ja -kanavia sekä luoda toimiva nollabudjetin markkinointisuunnitelma toimeksiantaja yritykselle. Työhön sisältyy myös pienimuotoinen tutkimus, jolla selvitetään toimeksiantaja yrityksen asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä.
Toimeksiantajana toimii Tmi Birkone, jolla on Lounaskahvila Narvan Sydän Vesilahden kunnassa Narvan kylässä. Lounaskahvila työllistää yhden henkilön kokopäiväisesti. Kahvilassa on n. 40 asiakaspaikkaa, kesäaikana terassi tuo 20 asiakaspaikkaa lisää. Vesilahden kunnan asukasluku on 4417 (4.11.2018), joista n. 1000 asuu Narvan kylässä.
Teoreettinen viitekehys rajattiin markkinointisuunnitelmaan ja erilaisiin kanaviin, joita nollabudjetin markkinointisuunnitelmaan voisi sisällyttää. Painotus on sosiaalisessa mediassa, sillä se on toimiva markkinointikanava nollabudjetille. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään hieman kvantitatiivista tutkimusta, joka tuo johdantoa työhön sisällytettyyn asiakaskyselyyn.
Lopputuloksena työn toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajalle helppo markkinointisuunnitelma, johon yrittäjä uskoo resurssiensa riittävän muiden töiden ohessa. Työn etenemistä vaikeutti se, että toimeksiantaja yritys lopetti toimintansa kesken opinnäytetyöprosessin ja tästä johtuen markkinointisuunnitelmaa ei koskaan päästy kokeilemaan käytäntöön saakka.
Toimeksiantajana toimii Tmi Birkone, jolla on Lounaskahvila Narvan Sydän Vesilahden kunnassa Narvan kylässä. Lounaskahvila työllistää yhden henkilön kokopäiväisesti. Kahvilassa on n. 40 asiakaspaikkaa, kesäaikana terassi tuo 20 asiakaspaikkaa lisää. Vesilahden kunnan asukasluku on 4417 (4.11.2018), joista n. 1000 asuu Narvan kylässä.
Teoreettinen viitekehys rajattiin markkinointisuunnitelmaan ja erilaisiin kanaviin, joita nollabudjetin markkinointisuunnitelmaan voisi sisällyttää. Painotus on sosiaalisessa mediassa, sillä se on toimiva markkinointikanava nollabudjetille. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään hieman kvantitatiivista tutkimusta, joka tuo johdantoa työhön sisällytettyyn asiakaskyselyyn.
Lopputuloksena työn toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajalle helppo markkinointisuunnitelma, johon yrittäjä uskoo resurssiensa riittävän muiden töiden ohessa. Työn etenemistä vaikeutti se, että toimeksiantaja yritys lopetti toimintansa kesken opinnäytetyöprosessin ja tästä johtuen markkinointisuunnitelmaa ei koskaan päästy kokeilemaan käytäntöön saakka.