Asiakastyytyväisyyskysely jalkautuvalle päihdetyölle
Laitinen, Kati (2019)
Laitinen, Kati
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden (Essote) jalkau-tuvan päihdetyön asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun. Opinnäytetyö oli ajankohtainen, koska jal-kautuva päihdetyö on aloittanut toimintansa reilu vuosi sitten. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä palautetta jalkautuvan päihdetyön palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, asiakkaiden kokemuksia palvelusta sekä kartoittaa miten palvelua voitaisiin kehittää asiakaslähtöi-semmäksi.
Tutkimus tehtiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimuksella. Aineistonkeruu tapahtui kyselylo-makkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä sekä yksi avoin kysymys. Asiakkailla oli kuukausi aikaa vastata kyselyyn. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki jalkautuvan päihdetyön sillä hetkellä aktiivisessa asiakassuhteessa olevat asiakkaat. Jalkautuvan päihdetyön asiakkaat vastasivat kyselylomakkeeseen anonyymisti ja lomakkeet palautuivat työntekijöille suljetussa kirjekuoressa. Kyselylomakkeet analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Kuvat luotiin Microsoft Word-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jalkautuvan päihde-työn palveluun. Asiakkaiden mielestä palvelu oli laadukasta ja henkilökunta ammattitaitoista. Suurin osa asiakkaista oli ohjautunut palvelun piiriin kuultuaan palvelusta jalkautuvan päihdetyön työnteki-jältä. Jalkautuva päihdetyö tapahtuu pääsääntöisesti asiakkaan omassa kodissa. Tuloksista ilmeni, etteivät kaikki asiakkaat toivoisi tätä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että palvelua tulisi kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita. Asiakkailta saadun palautteen perusteella toimintaa voitaisiin kehittää tarjoamalla esimerkiksi harrastetoimintaa, retkiä sekä laajentamalla palveluaikoja viikonlopuille.
Tutkimus tehtiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimuksella. Aineistonkeruu tapahtui kyselylo-makkeella, jossa oli strukturoituja kysymyksiä sekä yksi avoin kysymys. Asiakkailla oli kuukausi aikaa vastata kyselyyn. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki jalkautuvan päihdetyön sillä hetkellä aktiivisessa asiakassuhteessa olevat asiakkaat. Jalkautuvan päihdetyön asiakkaat vastasivat kyselylomakkeeseen anonyymisti ja lomakkeet palautuivat työntekijöille suljetussa kirjekuoressa. Kyselylomakkeet analysoitiin Webropol-ohjelman avulla. Kuvat luotiin Microsoft Word-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jalkautuvan päihde-työn palveluun. Asiakkaiden mielestä palvelu oli laadukasta ja henkilökunta ammattitaitoista. Suurin osa asiakkaista oli ohjautunut palvelun piiriin kuultuaan palvelusta jalkautuvan päihdetyön työnteki-jältä. Jalkautuva päihdetyö tapahtuu pääsääntöisesti asiakkaan omassa kodissa. Tuloksista ilmeni, etteivät kaikki asiakkaat toivoisi tätä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että palvelua tulisi kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita. Asiakkailta saadun palautteen perusteella toimintaa voitaisiin kehittää tarjoamalla esimerkiksi harrastetoimintaa, retkiä sekä laajentamalla palveluaikoja viikonlopuille.