Etävastaanotto osana somaattista hoitoa: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Anttila, Netta; Anttila, Mira (2019)
Anttila, Netta
Anttila, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ja selvittää terveydenhuollon etävastaanoton tuomia hyötyjä ja haasteita asiakkaan, hoitohenkilöstön ja organisaation näkökulmista kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Yhtenä tutkimuskysymyksenä oli myös se, miten hoitohenkilöstön osaaminen ja kouluttaminen on huomioitu etävastaanoton toteuttamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli julkaista selkeä ja kattava yhteenveto etävastaanoton hyödyistä ja haasteista palvelun käyttöönoton ja kehittämisen tueksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja aineistoa kerättiin seuraavista tietokannoista: Finna, Medic, CINAHL ja Google Scholar. Hakusanoiksi valikoituivat digitalisaatio, etäpalvelut, mobiililääkäri, perusterveydenhuolto, etälääkäri, etävastaanotto, kehittäminen, sähköiset terveyspalvelut, video telehealth, telemedicine, videoconferencing ja health care. Eri hakukannoissa käytettiin eri hakusanoja, sillä jokaisesta tietokannasta ei löytynyt samoilla hakusanoilla sisäänottokriteeristön täyttäviä hakutuloksia, joten hakusanat sovellettiin tietokantojen mukaisesti. Aikarajaus oli 2004–2019. Sisäänottokriteereiksi muodostui, että tutkimukset vastaisivat tutkimuskysymyksiin hoitotieteen näkökulmasta, tutkimukset olisivat kokonaan luettavissa ilmaiseksi ja ne olisi kirjoitet-tu kielellä englanti tai suomi.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella etävastaanotolla on sekä monipuolisesti hyötyjä, mutta myös haasteita sekä asiakkaan, hoitohenkilöstön että organisaation näkökulmista. Etenkin kustannustehokkuus, hoitomahdollisuuksien ja hoidon tuloksellisuuden parantuminen sekä ikäihmisten kotona pärjäämisen tukeminen nousevat hyödyissä keskiöön. Haasteista keskeisimmät ovat tekniset ongelmat laitteiston käytössä ja etävastaanotolle soveltuvan asiakaskunnan rajaaminen. Tulosten yhteenvedossa tärkeään rooliin nousevat myös hoitohenkilöstön ja asiakkaiden asenteet etäteknologiaa kohtaan ja niiden vaikutus etävastaanoton käyttöönotolle.
Etävastaanoton voidaan todeta olevan potentiaalinen ratkaisu osana perusterveydenhuollon palveluita. Etävastaanotto voi toimia kustannustehokkaana ratkaisuna terveydenhuollon digitalisoitumisessa ja parantaa palveluiden saatavuutta, sikäli sen järjestäminen on perusteltua ja huolellisesti suunniteltua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja aineistoa kerättiin seuraavista tietokannoista: Finna, Medic, CINAHL ja Google Scholar. Hakusanoiksi valikoituivat digitalisaatio, etäpalvelut, mobiililääkäri, perusterveydenhuolto, etälääkäri, etävastaanotto, kehittäminen, sähköiset terveyspalvelut, video telehealth, telemedicine, videoconferencing ja health care. Eri hakukannoissa käytettiin eri hakusanoja, sillä jokaisesta tietokannasta ei löytynyt samoilla hakusanoilla sisäänottokriteeristön täyttäviä hakutuloksia, joten hakusanat sovellettiin tietokantojen mukaisesti. Aikarajaus oli 2004–2019. Sisäänottokriteereiksi muodostui, että tutkimukset vastaisivat tutkimuskysymyksiin hoitotieteen näkökulmasta, tutkimukset olisivat kokonaan luettavissa ilmaiseksi ja ne olisi kirjoitet-tu kielellä englanti tai suomi.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella etävastaanotolla on sekä monipuolisesti hyötyjä, mutta myös haasteita sekä asiakkaan, hoitohenkilöstön että organisaation näkökulmista. Etenkin kustannustehokkuus, hoitomahdollisuuksien ja hoidon tuloksellisuuden parantuminen sekä ikäihmisten kotona pärjäämisen tukeminen nousevat hyödyissä keskiöön. Haasteista keskeisimmät ovat tekniset ongelmat laitteiston käytössä ja etävastaanotolle soveltuvan asiakaskunnan rajaaminen. Tulosten yhteenvedossa tärkeään rooliin nousevat myös hoitohenkilöstön ja asiakkaiden asenteet etäteknologiaa kohtaan ja niiden vaikutus etävastaanoton käyttöönotolle.
Etävastaanoton voidaan todeta olevan potentiaalinen ratkaisu osana perusterveydenhuollon palveluita. Etävastaanotto voi toimia kustannustehokkaana ratkaisuna terveydenhuollon digitalisoitumisessa ja parantaa palveluiden saatavuutta, sikäli sen järjestäminen on perusteltua ja huolellisesti suunniteltua.