Taloushallinnon prosessien kehittäminen Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin laskentapalveluissa: myyntilaskutusprosessin kehittämistyö
Pohjavirta, Terhi (2019)
Pohjavirta, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin taloushallinnon prosesseja voisi kehittää lean-menetelmän avulla. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin taloushallinnosta vastaa laskentapalvelujen yksikkö.
Kehittämisen kohteeksi laskentapalvelujen toiminnoista valittiin myyntilaskutusprosessi. Työtä rajattiin vielä siten, että se koskee aiemmin vakioimatonta muiden yksiköiden toiminnan perusteella syntyvää laskutusprosessia. Tämä prosessi valittiin kehittämistyöhön sen hajanaisuuden ja siihen käytetyn työmäärän perusteella, koska se ei nykymuodossaan ollut kustannustehokas. Opinnäytetyön aikana prosessista tehtiin mm. vuosikello ja prosessikuvaus tilaajan käyttöön.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että lean-menetelmän periaatteet ja työkalut ovat toimivia myös tällaisen suuremman prosessin pienen osan kehittämisessä. Lean-menetelmistä otettiin käyttöön parhaiten tähän tilanteeseen sopivat ja toimintaan helpoimmin kytkettävät menetelmät. Lopputuloksena todettiin myös, että prosessi vaatii jatkossakin kehittämistä ja muuttuvien olosuhteiden huomioon ottamista. Todettiin, ettei prosessi ole varsinaisesti kokonaan valmis, vaan sitä voidaan jatkuvasti parantaa ja sujuvoittaa. Työn aikana opittuja kehittämismenetelmiä voidaan hyödyntää jatkossa muiden taloushallinnon prosessien kehittämisessä.
Kehittämisen kohteeksi laskentapalvelujen toiminnoista valittiin myyntilaskutusprosessi. Työtä rajattiin vielä siten, että se koskee aiemmin vakioimatonta muiden yksiköiden toiminnan perusteella syntyvää laskutusprosessia. Tämä prosessi valittiin kehittämistyöhön sen hajanaisuuden ja siihen käytetyn työmäärän perusteella, koska se ei nykymuodossaan ollut kustannustehokas. Opinnäytetyön aikana prosessista tehtiin mm. vuosikello ja prosessikuvaus tilaajan käyttöön.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että lean-menetelmän periaatteet ja työkalut ovat toimivia myös tällaisen suuremman prosessin pienen osan kehittämisessä. Lean-menetelmistä otettiin käyttöön parhaiten tähän tilanteeseen sopivat ja toimintaan helpoimmin kytkettävät menetelmät. Lopputuloksena todettiin myös, että prosessi vaatii jatkossakin kehittämistä ja muuttuvien olosuhteiden huomioon ottamista. Todettiin, ettei prosessi ole varsinaisesti kokonaan valmis, vaan sitä voidaan jatkuvasti parantaa ja sujuvoittaa. Työn aikana opittuja kehittämismenetelmiä voidaan hyödyntää jatkossa muiden taloushallinnon prosessien kehittämisessä.