Kurikan monipalveluauton palvelukartoitus
Suhonen, Henri (2019)
Suhonen, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa mitä palveluja kurikkalaiset ja Kurikan kaupunginkirjaston käyttäjät pitivät tarpeellisena toteuttaa Kurikan monipalveluautossa perinteisten kirjastopalvelujen lisäksi. Tutkimus selvitti myös vastaajien kirjastonkäyttötottumuksia. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Kurikan kaupunginkirjasto ja se oli osa Yhyres hyvä tuloo – Jalasjärven ja Kurikan kirjastojen yhdistyminen -hanketta.
Teoriaosuus on historiallinen katsaus liikkuvien kirjastojen toimintaan Suomessa 1800-luvun lopulta nykyaikaan. Lisäksi esitetään yleiskatsaus Kurikan kaupungin tunnuslukuihin ja sen kirjaston toimintaan.
Tutkimussuuntaus oli pääpainoisesti kvantitatiivinen ja aineistonkeruu toteutettiin käyttäjäkyselyllä. Kysely tehtiin Webropol 2.0 -ohjelmalla ja se oli saavutettavissa printtiversiona Kurikan kirjaston toimipisteistä ja sähköisesti kirjaston verkkosivuilla. Lopullinen aineisto kattoi 113 tutkimuskelpoista vastausta.
Tuloksista voidaan nähdä, että kirjastoautot ovat nykyisellään tärkeä ja paljon hyödynnetty palvelumuoto Kurikassa. Tarpeellisimmaksi vastaajat arvioivat monia sellaisia palveluita, joita kirjastolla on mahdollisuus toteuttaa ilman ulkopuolisia organisaatioita. Mahdollisesti yhteistyössä toimivien organisaatioiden kanssa toteutettavista palveluista tarpeellisimmaksi katsottiin ennakkoäänestys ja postipalvelut.
Teoriaosuus on historiallinen katsaus liikkuvien kirjastojen toimintaan Suomessa 1800-luvun lopulta nykyaikaan. Lisäksi esitetään yleiskatsaus Kurikan kaupungin tunnuslukuihin ja sen kirjaston toimintaan.
Tutkimussuuntaus oli pääpainoisesti kvantitatiivinen ja aineistonkeruu toteutettiin käyttäjäkyselyllä. Kysely tehtiin Webropol 2.0 -ohjelmalla ja se oli saavutettavissa printtiversiona Kurikan kirjaston toimipisteistä ja sähköisesti kirjaston verkkosivuilla. Lopullinen aineisto kattoi 113 tutkimuskelpoista vastausta.
Tuloksista voidaan nähdä, että kirjastoautot ovat nykyisellään tärkeä ja paljon hyödynnetty palvelumuoto Kurikassa. Tarpeellisimmaksi vastaajat arvioivat monia sellaisia palveluita, joita kirjastolla on mahdollisuus toteuttaa ilman ulkopuolisia organisaatioita. Mahdollisesti yhteistyössä toimivien organisaatioiden kanssa toteutettavista palveluista tarpeellisimmaksi katsottiin ennakkoäänestys ja postipalvelut.