Leikkejä ja riimejä : Lastenlyriikka varhaiskasvatusikäisten kasvun ja kehityksen tukemisessa
Kuorikoski, Henna (2019)
Kuorikoski, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lastenlyriikan monipuolisten käyttömahdollisuuksien esiin tuominen varhaiskasvatusikäisten lasten kasvun ja kehityksen tukemisessa. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, joka jakaantui kahden teeman alle. Ensin käsiteltiin lastenlyriikan käyttöä lapsen kehityksen tukemisessa fyysisestä näkökulmasta. Siinä käsiteltiin lastenlyriikkaa sylin ja kosketuksen paikkana ja toisaalta lastenlyriikan hyödyntämistä osana liikkumista. Toisena teemana oli lapsen kielellisen kehityksen tukeminen. Tähän liitettiin myös lyriikan merkitys lukemaan oppimisen tukemisessa. Lyriikka nähtiin myös osana kirjallisuuskasvatusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Lastenlyriikan merkityksellisyydestä ja käytöstä keskusteltiin henkilökohtaiseen kokemukseen vertautuen. Lastenrunoudesta poimitut esimerkit tuovat esiin lastenlyriikan hyödyntämistä konkreettisesti. Lastenlyriikan käyttömahdollisuudet pohjautuivat toiminnallisten leikkien hyödyntämiseen, mutta myös lastenlyriikan muotoon ja kieleen. Erityisesti pienten lasten kohdalla lastenlyriikan käytössä korostui vuorovaikutuksellisuus ja läheisyys. Niiden merkityksellisyys näkyi sekä kielen että motoriikan kehityksen tukemisessa. Vanhempien lasten kanssa lastenlyriikan käytössä korostui kielitietoisuuden kehittäminen lastenlyriikan avulla ja liikkumistapahtumien monipuolisuus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Lastenlyriikan merkityksellisyydestä ja käytöstä keskusteltiin henkilökohtaiseen kokemukseen vertautuen. Lastenrunoudesta poimitut esimerkit tuovat esiin lastenlyriikan hyödyntämistä konkreettisesti. Lastenlyriikan käyttömahdollisuudet pohjautuivat toiminnallisten leikkien hyödyntämiseen, mutta myös lastenlyriikan muotoon ja kieleen. Erityisesti pienten lasten kohdalla lastenlyriikan käytössä korostui vuorovaikutuksellisuus ja läheisyys. Niiden merkityksellisyys näkyi sekä kielen että motoriikan kehityksen tukemisessa. Vanhempien lasten kanssa lastenlyriikan käytössä korostui kielitietoisuuden kehittäminen lastenlyriikan avulla ja liikkumistapahtumien monipuolisuus.