Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintaterapiasta tukea toiminnanohjaukseen ja tarkkaavuuteen

Tamminen, Marjo (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_STT15SM_Tamminen_Marjo.pdf (725.9Kt)
Lataukset: 


Tamminen, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintaterapeuttien ammattiosaamisen kehittäminen. Toimintaterapeutit voivat hyödyntää ohjausmateriaalia ohjatessaan vanhempia, joiden lapsilla on toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden haasteita.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja siinä etsittiin vastausta seuraaviin kysymyksiin:1) Millä menetelmillä kouluikäisen lapsen tarkkaavuutta ja toiminnanohjausta voi tukea? 2) Millaisia tuloksia tutkimuksista on saatu? Tiedonhankinta toteutettiin tietokannoista Medline, PubMed, Cinahl Plus with Full Text, Academic Search Elite ja Cinahl. Tutkimuksia löytyi 13.247 ja lopulliseen tarkasteluun otettiin neljä tutkimusta.
Tuloksista ilmeni, että toiminnanohjausta ja tarkkaavuutta voidaan tukea menetelmillä, jotka painottuvat CMOP-E -mallin kautta tarkasteltuna yksilön kognitiivisten valmiuksien parantamiseen kuten metakognitioon, työmuistiin ja aikaorientaatioon. Tutkimustulokset antavat tukea sille, että perheet otetaan vahvasti mukaan lapsen kuntoutukseen. Menetelmät eivät juurikaan painottuneet arjen toimintojen harjoitteluun eikä siten suoraan toiminnanohjauksen tukemiseen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että metakognitiivisten taitojen opettamiseen painottuva toiminnanohjauksen interventio yhdistettynä lähiaikuisten ohjaamiseen voivat vähentää tarkkaamattomuuden oireita ja häiriökäyttäytymistä. Tulosten perusteella voisi kehittää interventiomallia, jossa vanhemmilla olisi tärkeä rooli intervention toteuttajana.
Jatkotutkimukseksi ehdotettiin Suomessa käytössä olevien toiminnanohjaukseen ja tarkkaavuuteen kohdistuvien interventiokeinojen kartoittamista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste