Asiakastyytyväisyyden ja tunnettuuden kehittäminen : case : Confetti Raisio
Toivonen, Vilhelmiina (2019)
Toivonen, Vilhelmiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää keinoja ja ideoita Confetti Raision toiminnan kehittämiseen tunnettuuden, näkyvyyden sekä markkinoinnin osa-alueilla. Yrityksen asiakastyytyväisyyttä selvitettiin ensimmäistä kertaa asiakastyytyväisyys- ja tunnettuuskyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielikuvia yrityksestä, sen palveluista ja mainonnan näkyvyydestä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään kivijalkaliikkeen menestystekijöihin sekä markkinointiin. Markkinointia käsitellään tunnettuuden, näkyvyyden sekä sähköisen markkinoinnin näkökulmista. Tutkimusosuudessa avataan kyselyn vastaukset ja analysoidaan ne.
Työn kysely suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja kyselyyn saatiin yhteensä 68 vastausta. Kyselystä saadun datan perusteella analysoitiin mitä mielikuvia asiakkailla on Confetti Raisiosta ja sen palveluista. Tuloksista kävi ilmi, että suurilta osin asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja palveluihin. Tyytyväisyyttä oli myös yrityksen liikeympäristöön sekä henkilökunnan toimintaa kohtaan. Suurimpana kehityskohteena esitettiin yrityksen markkinointi, jota tulosten perusteella tulisi lisätä.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta laadittiin yritykselle kehitysideoita, joilla voitaisiin yrityksen toimintaa kehittää. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan teettää tulevaisuudessa uusia asiakastyytyväisyystutkimuksia. Näiden tutkimusten tuloksia vertailemalla, voidaan selvittää asiakastyytyväisyyden kehittymistä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään kivijalkaliikkeen menestystekijöihin sekä markkinointiin. Markkinointia käsitellään tunnettuuden, näkyvyyden sekä sähköisen markkinoinnin näkökulmista. Tutkimusosuudessa avataan kyselyn vastaukset ja analysoidaan ne.
Työn kysely suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja kyselyyn saatiin yhteensä 68 vastausta. Kyselystä saadun datan perusteella analysoitiin mitä mielikuvia asiakkailla on Confetti Raisiosta ja sen palveluista. Tuloksista kävi ilmi, että suurilta osin asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja palveluihin. Tyytyväisyyttä oli myös yrityksen liikeympäristöön sekä henkilökunnan toimintaa kohtaan. Suurimpana kehityskohteena esitettiin yrityksen markkinointi, jota tulosten perusteella tulisi lisätä.
Teorian ja tutkimustulosten pohjalta laadittiin yritykselle kehitysideoita, joilla voitaisiin yrityksen toimintaa kehittää. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan teettää tulevaisuudessa uusia asiakastyytyväisyystutkimuksia. Näiden tutkimusten tuloksia vertailemalla, voidaan selvittää asiakastyytyväisyyden kehittymistä.