Kasvihuonevihannesten tuotantoketjujen liiketoimintamallien asiakaslähtöisyyden parantaminen Pohjanmaan vihannesklusterissa.
Cox, Marjo (2019)
Cox, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027791
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii kasvihuonevihannesten toimitusketjun liiketoimintamallien asiakaslähtöisyyttä ja kuinka sitä parannetaan tulevaisuuden liiketoiminnassa. Alueena on käytetty Pohjanmaan vihannesklusteria, joka kattaa useita kuntia Pohjanmaalla Vaasan ja Kristiinankaupungin välisellä alueella ja jossa kasvihuonepinta-ala on suurin Närpiön kunnassa. Pohjanmaan klusterissa kasvatetaan suurin osa Suomen kotimaisesta kurkusta ja tomaatista. Työn lähtökohtana oli parantaa bulkkituotannon liiketoimintaa, etsiä alan tuottajille indikaattoreita, jotka auttaisivat tuo-tannon optimoinnissa ja pureutua liiketoiminnan rakenteellisiin muutoksiin asiakaslähtöisyyden parantamiseksi.
Työssä on tutkittu kasvihuonevihannesten ketjun liiketoimintamalleja tuottajasta kuluttajaan. Liiketoiminta ja toimintamallit analysoitiin kolmitasoisen liiketoimintamallin kautta, jolloin tulevaisuuden liiketoimin-tamalleille on voitu löytää uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi yhteistyön ja sosiaalisen ympäristön työkaluilla. Liiketoiminnan selvittämisen jälkeen analysoitiin kasvihuonevihannestuotannon asiakaslähtöisyyttä, josta on jatkettu innovaatiotoiminnan vaatimuksiin, joita yritys tarvitsee asiakaslähtöisyyden parantamiseen. Tiedot analysoitiin tasapainotetun mittariston ja yrityksen strategiakartan avulla, jossa voitiin hyödyntää kolmitasoista liiketoimintamallia, haastatteluita ja kirjallisuus lähteitä.
Tuloksina voidaan pitää asiakaslähtöisyyden tärkeyden merkitystä tulevaisuuden liiketoiminnassa, sekä liiketoiminnan suunnitelmallisuuden ja liiketoiminnan yhteistyön kehittämistä, muun muassa tutkimuksen ja horisontaalisen ja vertikaalisen yhteistyön kehittämisellä.
Työssä on tutkittu kasvihuonevihannesten ketjun liiketoimintamalleja tuottajasta kuluttajaan. Liiketoiminta ja toimintamallit analysoitiin kolmitasoisen liiketoimintamallin kautta, jolloin tulevaisuuden liiketoimin-tamalleille on voitu löytää uusia mahdollisuuksia, esimerkiksi yhteistyön ja sosiaalisen ympäristön työkaluilla. Liiketoiminnan selvittämisen jälkeen analysoitiin kasvihuonevihannestuotannon asiakaslähtöisyyttä, josta on jatkettu innovaatiotoiminnan vaatimuksiin, joita yritys tarvitsee asiakaslähtöisyyden parantamiseen. Tiedot analysoitiin tasapainotetun mittariston ja yrityksen strategiakartan avulla, jossa voitiin hyödyntää kolmitasoista liiketoimintamallia, haastatteluita ja kirjallisuus lähteitä.
Tuloksina voidaan pitää asiakaslähtöisyyden tärkeyden merkitystä tulevaisuuden liiketoiminnassa, sekä liiketoiminnan suunnitelmallisuuden ja liiketoiminnan yhteistyön kehittämistä, muun muassa tutkimuksen ja horisontaalisen ja vertikaalisen yhteistyön kehittämisellä.