HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloudellisuus- ja tehokkuus vertailu
Lumme, Joonas (2019)
Lumme, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122227826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122227826
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Schenker Oy:lle. Schenker on panostanut HCT-yhdistelmiin eri kuljetusreiteille, ja toimeksiantaja halusi selvittää, minkälaisia eroavaisuuksia HCT-yhdistelmien käyttö tuo yhdellä tutkittavalla reitillä. Työn tavoitteena oli selvittää HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoainetaloudellisuutta ja tehokkuutta verrattuna tavalliseen täysperävaunuyhdistelmään. Vertailtavan HCT-yhdistelmän kuormatilojen summa oli noin 25m.
Opinnäytetyössä esitellään myös tammikuussa 2019 muuttunutta lainsäädäntöä, joka sallii näiden HCT-yhdistelmien liikennöinnin ilman erityislupaa. Työssä esitellään tämän lainsäädännön ja määräysten sisältöä.
Työ toteutettiin vertailemalla HCT-yhdistelmän ja tavallisen täysperävaunuyhdistelmän kesän ja syksyn 2019 ajoja samalla liikennöintireitillä. Vertailuun osallistui kolme autoa kahden ollessa täysin identtisiä toisilleen.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuljetettuja tonneja, tavaramäärää lavametreissä, matkaa, kulutettua polttoainetta, käytettyä aikaa ja keskinopeutta. Polttoaineenkulutuksen, matkan, keskinopeuden ja ajan seuraamisen työkaluna käytettiin Econen ajoneuvotietokoneiden Ecoweb-selainkäyttöliittymää, mistä tiedot poimittiin ja laskennat tehtiin Microsoft Excel -laskentaohjelmalla. Reittikohtaiset polttoainekulutukset molemmilta yhdistelmätyypeiltä esitellään graafisesti keskikulutuksena sekä hyötykuormaan suhteutettuna kahdella eri tavoin. Keskikulutuksena ilman hyötykuorman huomioimista HCT-ajoneuvoyhdistelmä kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vertailtu ajoneuvoyhdistelmä. Hyötykuorma suhteutettuna HCT- yhdistelmä kuluttaa litraa/tonni–kilometri vähemmän polttoainetta kuin vertailtu ajoneuvoyhdistelmä. Hyötykuormaan suhteutettuna HCT-yhdistelmä on siis polttoainetehokkaampi.
Tehokkuutta mitattiin reissussa käytetyn ajan ja kuljetetun tavaran määrän suhteen. Kuljetusalan työehtosopimuksesta katsottiin keksitylle esimerkkikuljettajalle tuntipalkka, josta taas laskettiin työvuoron aikana kuljetetulle lavametrille ja tonnille hinta. Vertailun tuloksena saatiin, että tällä reitillä on kustannustehokkaampaa käyttää HCT-yhdistelmää sen kuljettaessa miltei samassa ajassa enemmän tavaraa.
Opinnäytetyössä esitellään myös tammikuussa 2019 muuttunutta lainsäädäntöä, joka sallii näiden HCT-yhdistelmien liikennöinnin ilman erityislupaa. Työssä esitellään tämän lainsäädännön ja määräysten sisältöä.
Työ toteutettiin vertailemalla HCT-yhdistelmän ja tavallisen täysperävaunuyhdistelmän kesän ja syksyn 2019 ajoja samalla liikennöintireitillä. Vertailuun osallistui kolme autoa kahden ollessa täysin identtisiä toisilleen.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuljetettuja tonneja, tavaramäärää lavametreissä, matkaa, kulutettua polttoainetta, käytettyä aikaa ja keskinopeutta. Polttoaineenkulutuksen, matkan, keskinopeuden ja ajan seuraamisen työkaluna käytettiin Econen ajoneuvotietokoneiden Ecoweb-selainkäyttöliittymää, mistä tiedot poimittiin ja laskennat tehtiin Microsoft Excel -laskentaohjelmalla. Reittikohtaiset polttoainekulutukset molemmilta yhdistelmätyypeiltä esitellään graafisesti keskikulutuksena sekä hyötykuormaan suhteutettuna kahdella eri tavoin. Keskikulutuksena ilman hyötykuorman huomioimista HCT-ajoneuvoyhdistelmä kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vertailtu ajoneuvoyhdistelmä. Hyötykuorma suhteutettuna HCT- yhdistelmä kuluttaa litraa/tonni–kilometri vähemmän polttoainetta kuin vertailtu ajoneuvoyhdistelmä. Hyötykuormaan suhteutettuna HCT-yhdistelmä on siis polttoainetehokkaampi.
Tehokkuutta mitattiin reissussa käytetyn ajan ja kuljetetun tavaran määrän suhteen. Kuljetusalan työehtosopimuksesta katsottiin keksitylle esimerkkikuljettajalle tuntipalkka, josta taas laskettiin työvuoron aikana kuljetetulle lavametrille ja tonnille hinta. Vertailun tuloksena saatiin, että tällä reitillä on kustannustehokkaampaa käyttää HCT-yhdistelmää sen kuljettaessa miltei samassa ajassa enemmän tavaraa.