Myynnin & asiakaskontaktien laadun parantaminen
Mäntylä, Atte (2019)
Mäntylä, Atte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122327854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122327854
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee, miten yritys voi parantaa saamiensa asiakaskontaktien laatua sekä samalla myyntiään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi myyntityötä, myyntiprosessia sekä esitellään myyntisuppilo. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä liidi tarkoittaa ja minkälaisia eri keinoja yrityksillä on liidien laadun varmistamiseksi. Liidien laadun varmistamisella voidaan myös yrityksen konversioprosenttia saada paremmaksi eli toteutuneiden kauppojen määrää suhteessa asiakastapaamisten määrään.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on turkulainen yritys, jonka toiminta pohjautuu pitkälti liidien hankkimiseen ja niiden jalostamiseen yrityksen asiakkaiksi. Idea opinnäytetyöhön syntyi yhdessä toimeksiantajan kanssa ja opinnäytetyön tavoitteena on olla avuksi yrityksen suunnitellessa strategiaansa vuodelle 2020.
Opinnäytetyön lähdeaineistona on käytetty suomen- ja englanninkielistä myyntityötä käsittelevää kirjallisuutta sekä internetissä saatavilla olevia myyntiin ja markkinointiin liittyviä artikkeleita. Osa opinnäytetyön sisällöstä liittyy opinnäytetyön kirjoittajan sekä toimeksiantajan kokemuksiin vuoden 2019 asiakastapaamisiin liittyen.
Teoriaosuuden jälkeen tarkastellaan yrityksen vuonna 2019 aikana saamia liidejä sekä toteutuneita asiakastapaamisia sekä analysoidaan mahdollisia alueellisia eroja asiakastapaamisten välillä. This thesis examines how a company can improve the quality of the sales leads and sales. Sales work, sales process and the sales funnel are reviewed in the theoretical discussion. This thesis examines what is a sales lead and the different ways for companies to ensure the quality of their sales leads. The conversion rate of the company can be improved by ensuring the quality of the sales leads. Conversion rate is the number of completed trades divioded by the number of customer meetings.
Thesis is made for a company based in Turku whose operations are dependent on acquiring sales leads and converting sales leads into customers. The idea for the thesis came up together with the company and the aim of the thesis is to support the company in planning the strategy for year 2020.
Finnish and English sales and marketing literature and internet articles were used in the theoretical framework. Part of the content is based on the experiences of the author and the company with the customer appointments in 2019.
After the theoretical framework there will be look at the sales leads the company gained during the year 2019 and analysis of the possible regional differences between the customer meetings.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on turkulainen yritys, jonka toiminta pohjautuu pitkälti liidien hankkimiseen ja niiden jalostamiseen yrityksen asiakkaiksi. Idea opinnäytetyöhön syntyi yhdessä toimeksiantajan kanssa ja opinnäytetyön tavoitteena on olla avuksi yrityksen suunnitellessa strategiaansa vuodelle 2020.
Opinnäytetyön lähdeaineistona on käytetty suomen- ja englanninkielistä myyntityötä käsittelevää kirjallisuutta sekä internetissä saatavilla olevia myyntiin ja markkinointiin liittyviä artikkeleita. Osa opinnäytetyön sisällöstä liittyy opinnäytetyön kirjoittajan sekä toimeksiantajan kokemuksiin vuoden 2019 asiakastapaamisiin liittyen.
Teoriaosuuden jälkeen tarkastellaan yrityksen vuonna 2019 aikana saamia liidejä sekä toteutuneita asiakastapaamisia sekä analysoidaan mahdollisia alueellisia eroja asiakastapaamisten välillä.
Thesis is made for a company based in Turku whose operations are dependent on acquiring sales leads and converting sales leads into customers. The idea for the thesis came up together with the company and the aim of the thesis is to support the company in planning the strategy for year 2020.
Finnish and English sales and marketing literature and internet articles were used in the theoretical framework. Part of the content is based on the experiences of the author and the company with the customer appointments in 2019.
After the theoretical framework there will be look at the sales leads the company gained during the year 2019 and analysis of the possible regional differences between the customer meetings.