Aurinkoenergiajärjestelmän suunnittelu taksiyritykselle : E-TAXI Enthusiasts Oy
Rantala, Jaakko (2019)
Rantala, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122427887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122427887
Tiivistelmä
Tutkimus suoritettiin kirjoittajan omasta toimesta hänen omalle taksiyritykselleen, E-TAXI Enthusiasts Oy:lle. Työn tavoitteena oli tutustua yleisesti liikenteen ympäristöasioihin, aurinkoenergiaan, sekä suunnitella alustavia vaihtoehtoja taksiyrityksen aurinkoenergiajärjestelmälle. Työssä vertaillaan erilaisten aurinkopaneeliasetelmien potentiaalista tuottoa ja kannattavuutta. Aurinkoenergiaa käytettäisiin mahdollisesti toimistorakennuksen energiantarpeisiin sekä autojen lataamiseen.
Haasteita ympäristöasioiden kehittämisessä ovat epätietoisuus sekä vanhat juurtuneet toimintatavat. Nykypäivänä voi olla vaikeaa sanoa, mikä on parhaaksi ympäristön kannalta. On melkein uskottava johonkin ja mentävä sen mukana. Tiede ja tutkimukset tarkentuu, mutta paljon on harhaan johtavaa tietoa sekä ennakkoluuloja, sekä yritysten itsensä mainostamista, jopa viherpesua.
Ongelmakohtia työssä oli työn laajuuden ja tarkkuuden karsiminen kiireen takia. PV*SOL-ohjelman ja Turun ammattikorkeakoulun tilojen käytössä ilmaantui yllättäviäkin haasteita. Työ ei ole täydellinen, mutta antaa jonkinlaisen kuvan kirjoittajan tämän hetkisestä tietotasosta ja helpottaa toivon mukaan tulevien töiden onnistumisia vastaavista aiheista.
Liikenne on pitkään ollut ja on yhä edelleen suuri päästönlähde. Varsinkin fossiilisten kasvihuonekaasujen ja paikallisten terveyteen vaikuttavien ilmansaasteiden päästöjen määrä tulisi laskea nopealla vauhdilla. Valtiolla ja isoilla yrityksillä voi olla vaikeuksia toimia, vaikka niin sanottu keikahduspiste on jo lähellä. Parempaan huomiseen vaaditaan myös yksittäisten henkilöiden ja pienten yritysten toimia. Kuluttajat äänestävät kukkarollaan, ja nyt he ehkä voivat äänestää taksiyrityksen puolesta, joka varmasti pyrkii olemaan vihreämpi vaihtoehto taksipalvelumarkkinoilla. The thesis was made by the author for his own taxi company, E-TAXI Enthusiasts Oy. The aim of the thesis was to get acquainted with the general environmental issues of transport, solar energy and to design preliminary alternatives for a taxi company solar system. The work compares the potential yield and profitability of different solar panel designs. Solar energy could potentially be used to power the office building and to charge cars.
Challenges in developing environmental issues include uncertainty and old-fashioned practices. Today it can be difficult to say what is best for the environment. One almost has to believe in something and go with that. Science and research are developing but there is a lot of misleading information and prejudice, with the advertising of companies themselves, even greenwashing, also presenting a challenge.
A problem with doing the work was the need to reduce the scope and accuracy of it due to urgency. The PV*SOL-program and the Turku University of Applied Sciences' premises also presented some surprising challenges. The work is not perfect, but it gives some idea of the author's current knowledge and makes it easier to complete similar works in the future.
Transport has long been and continues to be a major source of all kind of emissions. In particular, fossil greenhouse gas emissions and local air pollutant emissions should be reduced rapidly. The state and big companies may have trouble making the right moves, even though the so-called breakpoint is already close. Individuals and small businesses also need to do their bit for a better tomorrow. Consumers are voting with their purses, and now they may be able to vote for a taxi company that is striving to be a greener option in the taxi market.
Haasteita ympäristöasioiden kehittämisessä ovat epätietoisuus sekä vanhat juurtuneet toimintatavat. Nykypäivänä voi olla vaikeaa sanoa, mikä on parhaaksi ympäristön kannalta. On melkein uskottava johonkin ja mentävä sen mukana. Tiede ja tutkimukset tarkentuu, mutta paljon on harhaan johtavaa tietoa sekä ennakkoluuloja, sekä yritysten itsensä mainostamista, jopa viherpesua.
Ongelmakohtia työssä oli työn laajuuden ja tarkkuuden karsiminen kiireen takia. PV*SOL-ohjelman ja Turun ammattikorkeakoulun tilojen käytössä ilmaantui yllättäviäkin haasteita. Työ ei ole täydellinen, mutta antaa jonkinlaisen kuvan kirjoittajan tämän hetkisestä tietotasosta ja helpottaa toivon mukaan tulevien töiden onnistumisia vastaavista aiheista.
Liikenne on pitkään ollut ja on yhä edelleen suuri päästönlähde. Varsinkin fossiilisten kasvihuonekaasujen ja paikallisten terveyteen vaikuttavien ilmansaasteiden päästöjen määrä tulisi laskea nopealla vauhdilla. Valtiolla ja isoilla yrityksillä voi olla vaikeuksia toimia, vaikka niin sanottu keikahduspiste on jo lähellä. Parempaan huomiseen vaaditaan myös yksittäisten henkilöiden ja pienten yritysten toimia. Kuluttajat äänestävät kukkarollaan, ja nyt he ehkä voivat äänestää taksiyrityksen puolesta, joka varmasti pyrkii olemaan vihreämpi vaihtoehto taksipalvelumarkkinoilla.
Challenges in developing environmental issues include uncertainty and old-fashioned practices. Today it can be difficult to say what is best for the environment. One almost has to believe in something and go with that. Science and research are developing but there is a lot of misleading information and prejudice, with the advertising of companies themselves, even greenwashing, also presenting a challenge.
A problem with doing the work was the need to reduce the scope and accuracy of it due to urgency. The PV*SOL-program and the Turku University of Applied Sciences' premises also presented some surprising challenges. The work is not perfect, but it gives some idea of the author's current knowledge and makes it easier to complete similar works in the future.
Transport has long been and continues to be a major source of all kind of emissions. In particular, fossil greenhouse gas emissions and local air pollutant emissions should be reduced rapidly. The state and big companies may have trouble making the right moves, even though the so-called breakpoint is already close. Individuals and small businesses also need to do their bit for a better tomorrow. Consumers are voting with their purses, and now they may be able to vote for a taxi company that is striving to be a greener option in the taxi market.