Pohjaa perehdytyksen käsitteille
Lampela, Tuomas; Lanki, Annamari (2019)
Lampela, Tuomas
Lanki, Annamari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122827916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122827916
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Kymsoten tilauksesta, osana Kymsoten uudistuvaa perehdytys-prosessia. Kymsotessa perehdytykseen on haluttu panostaa ja käyttöön on otettu sähköinen perehdytysalusta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli määritellä perehdytyksessä yleisesti käytettävät käsitteet kirjallisuuskatsausta tutkimusmenetelmänä käyttäen. Käsitteiden määrittely auttaa Kymsoten perehdytysalustan kehittämisessä. Käsitteiden määrittely myös selkiyttää käsitteiden sisältöjä perehdytystyötä tekeville ja perehdytyksestä vastaaville. Myös perehdytyksen laatu saadaan näin tasaisemmaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehdytyksen käsitteen määrittelyn yhdenmukaistaminen ja kehittäminen Kymsotessa. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, mitä perehdytys ja sen lähikäsitteet ovat kirjallisuuden mukaan.
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin hakemalla tietoa eri tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan perehdytyksestä vastaa esimies. Tulosten mukaan perehdytys on aktiivista toimintaa, jossa huomioidaan tulokkaan osaaminen ja jolla voidaan sitouttaa tulokas organisaatioon. Tulosten mukaan perehdytys on myös kehittämistä. Saatujen tulosten mukaan perehdytyksen lähikäsitteitä ovat mentorointi, tutorointi, valmennus, työnopastus ja työnohjaus. Käsitteet menevät usein esimerkiksi puheissa sekaisin, siksi lähikäsitteiden määrittely on tärkeää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta perehdytyksen olevan monimuotoista ja monipuolista toimintaa, jossa oleellista on myös perehtyjän oma aktiivisuus. Perehdytyksen vaiheet saattavat ajallisesti edetä päällekkäisesti. Perehdytyksen lähikäsitteet liittyvät läheisesti perehdytykseen, mutta ovat kuitenkin jo syvemmälle tasolle menevää jatkumoa alkuperehdytyksen jälkeen. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää Kymsoten perehdytystä kehittävät henkilöt, samoin myös käytännön perehdytystä tekevät. Perehdytykseen panostaminen kannattaa, sillä osaavat ja sitoutuneet työntekijät tuottavat laadukkaat palvelut ja ovat motivoituneita kehittämään omaa osaamistaan ja organisaation toimintaa.
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin hakemalla tietoa eri tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan perehdytyksestä vastaa esimies. Tulosten mukaan perehdytys on aktiivista toimintaa, jossa huomioidaan tulokkaan osaaminen ja jolla voidaan sitouttaa tulokas organisaatioon. Tulosten mukaan perehdytys on myös kehittämistä. Saatujen tulosten mukaan perehdytyksen lähikäsitteitä ovat mentorointi, tutorointi, valmennus, työnopastus ja työnohjaus. Käsitteet menevät usein esimerkiksi puheissa sekaisin, siksi lähikäsitteiden määrittely on tärkeää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta perehdytyksen olevan monimuotoista ja monipuolista toimintaa, jossa oleellista on myös perehtyjän oma aktiivisuus. Perehdytyksen vaiheet saattavat ajallisesti edetä päällekkäisesti. Perehdytyksen lähikäsitteet liittyvät läheisesti perehdytykseen, mutta ovat kuitenkin jo syvemmälle tasolle menevää jatkumoa alkuperehdytyksen jälkeen. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää Kymsoten perehdytystä kehittävät henkilöt, samoin myös käytännön perehdytystä tekevät. Perehdytykseen panostaminen kannattaa, sillä osaavat ja sitoutuneet työntekijät tuottavat laadukkaat palvelut ja ovat motivoituneita kehittämään omaa osaamistaan ja organisaation toimintaa.