Yritysilmeen suunnittelu konsultointifirmalle
Paakkunainen, Marsa; Holanti, Sanni (2019)
Paakkunainen, Marsa
Holanti, Sanni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122127821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122127821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yritysilme A-A WhiteBlue Oy yritykselle. Uutta yritysilmettä tultaisiin käyttämään yrityksen viestinnässä. Työ käsittää logon, liikemerkin, värimaailman, typografian, graafisia elementtejä sekä graafisen ohjeiston näiden elementtien käyttöohjeista. Opinnäytetyö on produktiivinen.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nykyaikainen ja kestävä yritysilme, joka kuvastaa WhiteBlue -yrityksen toimintaa. Teoriaosuus opinnäytetyöstä alkaa asiakkaan esittelyllä ja projektin aikataululla. Aikataulun jälkeen käsitellään opinnäytetyön lähtökohtia, sekä tutkimusmenetelmiä. Tämän jälkeen kuvataan suunnitteluprosessien kulku luonnoksista väliversioihin. Prosessiosuus koostuu visuaalisen ulkoasun ratkaisuista, eli värimaailmasta, typografiasta ja muista graafisista elementeistä.
Opinnäytetyössä käytetiin tiedonkeruumenetelminä asiakkaan teemahaastattelua ja kilpailijakartoitusta. Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä, kuten vertailukehittämistutkimusta.
Lopputuloksena on nykyaikainen yrityksen näköinen yritysilme, joka sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, Word-malli, PowerPoint-pohjan, WWW-sivujen ulkoasun sekä graafisen ohjeiston. The objective of this thesis was to design a visual identity for a newly-founded small corporation called A-A WhiteBlue Oy. The visual identity of the corporation included a logo, the corporation colours, typography, graphical elements and the graphic charter for the usage of these elements. The design should be timeless and usable as these elements will be used in any official documentation of A-A WhiteBlue Oy. This thesis is productive.
The thesis discusses how to design a working and functional visual identity for a small corporation. Theoretical part of the thesis begins with the introduction of the client and the schedule of the project. After the schedule, the starting points of the thesis and the research methods are explained. This is followed by a description of the flow of design processes from drafts to intermediate versions. The process section consists of visual appearance solutions including colour, typography and other graphical elements. To achieve the aim of the thesis qualitative methods, such as comparative development research, were used. Data collection methods like customer theme interview and a competitor mapping were used as well.
As a result of this thesis, a working and timeless visual design was created for A-A WhiteBlue Oy. This includes a business card, official colours, typography, web page layout, Word and PowerPoint templates and any other relevant graphic designs. This also includes a graphic charter.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nykyaikainen ja kestävä yritysilme, joka kuvastaa WhiteBlue -yrityksen toimintaa. Teoriaosuus opinnäytetyöstä alkaa asiakkaan esittelyllä ja projektin aikataululla. Aikataulun jälkeen käsitellään opinnäytetyön lähtökohtia, sekä tutkimusmenetelmiä. Tämän jälkeen kuvataan suunnitteluprosessien kulku luonnoksista väliversioihin. Prosessiosuus koostuu visuaalisen ulkoasun ratkaisuista, eli värimaailmasta, typografiasta ja muista graafisista elementeistä.
Opinnäytetyössä käytetiin tiedonkeruumenetelminä asiakkaan teemahaastattelua ja kilpailijakartoitusta. Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä, kuten vertailukehittämistutkimusta.
Lopputuloksena on nykyaikainen yrityksen näköinen yritysilme, joka sisältää yritystunnuksen, käyntikortin, Word-malli, PowerPoint-pohjan, WWW-sivujen ulkoasun sekä graafisen ohjeiston.
The thesis discusses how to design a working and functional visual identity for a small corporation. Theoretical part of the thesis begins with the introduction of the client and the schedule of the project. After the schedule, the starting points of the thesis and the research methods are explained. This is followed by a description of the flow of design processes from drafts to intermediate versions. The process section consists of visual appearance solutions including colour, typography and other graphical elements. To achieve the aim of the thesis qualitative methods, such as comparative development research, were used. Data collection methods like customer theme interview and a competitor mapping were used as well.
As a result of this thesis, a working and timeless visual design was created for A-A WhiteBlue Oy. This includes a business card, official colours, typography, web page layout, Word and PowerPoint templates and any other relevant graphic designs. This also includes a graphic charter.