Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan jälkeinen kriisityö : yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset ja osaamisen arviointimenetelmä
Uoti, Jenni; Virtanen, Jade (2019)
Uoti, Jenni
Virtanen, Jade
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001021021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001021021
Tiivistelmä
Kuka tahansa voi kohdata seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa ja sairaanhoitaja voi kohdata sitä kokeneen henkilön missä tahansa työympäristössään. Jokainen seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokenut henkilö ansaitsee tulla kohdatuksi yksilöllisesti ja ammattitaitoisesti.
Tämän opinnäytetyön aiheena on sairaanhoitajaopiskelijan ydinosaaminen liittyen seksuaalisen väkivallan jälkeiseen kriisityöskentelyyn. Opinnäytetyössä keskitytään seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen henkilön kriisityöskentelyn eri vaiheisiin ja niiden sisältöön. Aiheena on lisäksi luoda luotettava osaamisen arviointimenetelmä, jota voidaan käyttää osana sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia liittyen seksuaalisen väkivallan jälkeiseen kriisityöskentelyn ydinosaamiseen.
Opinnäytetyöllä on kolme tavoitetta. Yksi niistä on kuvata sairaanhoitajaopiskelijan keskeinen ydinosaaminen seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen henkilön kriisityöskentelyssä. Toinen tavoite on kehittää ja selittää luotettava arviointimenetelmä, jolla osaamista voidaan luotettavasti arvioida. Kolmas tavoite on koota yhteen tietoa seksuaalisesta väkivallasta ja sen seurauksista, sekä sen edellyttämistä kriisitoimista ja näin ollen auttaa sairaanhoitajaopiskelijoita ymmärtämään paremmin aiheen tärkeä merkitys osana mielenterveystyön opintoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda hyödyllinen tietopohja seksuaalisesta väkivallasta, seksuaalisen väkivallan jälkeisestä kriisityöskentelystä ja traumaattisen kriisin eri vaiheista. Toisena tarkoituksena on luoda suunnitelmallinen käsikirjoitus ja pohdinta seksuaalisen väkivallan jälkeisestä kriisityöskentelyosaamisesta opinnäytetyön toimeksiantajalle, eli Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen hankkeelle.
Opinnäytetyön menetelmänä on kirjallisuusperustainen metodi. Sen johdosta tämä opinnäytetyö perustuu kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyön tuotoksena on tietopohja sairaanhoitajaopiskelijoille siitä, kuinka seksuaalisen väkivallan kriisityöskentelyä voidaan toteuttaa ja minkälaisia asioita sitä kokeneen henkilön tilanteesta tulisi huomioida. Toinen tuotos on, että kehitettyä arviointimenetelmää voidaan käyttää tämän opinnäytetyön aiheen ydinosaamisen arvioinnissa luotettavasti osana sairaanhoitajan opintoja. Anyone can experience sexual violence and any nurse can face a person who has experienced sexual violence in any working environment. Every person who has experienced sexual violence deserves to be treated individually and professionally.
The subject of this thesis is nursing students core competence in crisis intervention after sexual violence. The thesis focuses on the different phases and contents of crisis assistance of a person who has experienced sexual violence. The purpose was also to create a realiable competence assessment method. The method can be used as part of the evaluation of students competence assessment of the expertise in crisis assistance after sexual violence.
The thesis has three aims. One of them is to descripe the needed core competence of a nursing student in the crisis assistance of a person who has experienced sexual violence. Another one is to develop and explain a reliable assessment method that can be used to reliably assess the competence. The third aim is to gather information on sexual violence, its consequences and the required crisis intervention, and in consequence help nursing students to understand better the importance of this topic as part of their mental health studies.
The purpose of this thesis is to create a beneficial base of knowledge on sexual assault, crisis assistance after sexual violence and different phases of crisis. Another purpose is to create a systematic manuscript and reflection on needed competence in crisis assistance after sexual violence. The assignment is for a project called Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses.
The method of the thesis is a literature-based method. As a result, this thesis is primarily based on literary sources. The output of the thesis is a knowledge base for nursing students on how to deal with the crisis assistance of sexual violence and what kind of issues should be taken into consideration when dealing with a person who has experienced sexual violence. Another output is that the developed assessment method can be used reliably as a part of a nurse's studies to assess the expertise of the subject of this thesis.
Tämän opinnäytetyön aiheena on sairaanhoitajaopiskelijan ydinosaaminen liittyen seksuaalisen väkivallan jälkeiseen kriisityöskentelyyn. Opinnäytetyössä keskitytään seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen henkilön kriisityöskentelyn eri vaiheisiin ja niiden sisältöön. Aiheena on lisäksi luoda luotettava osaamisen arviointimenetelmä, jota voidaan käyttää osana sairaanhoitajaopiskelijan osaamisen arviointia liittyen seksuaalisen väkivallan jälkeiseen kriisityöskentelyn ydinosaamiseen.
Opinnäytetyöllä on kolme tavoitetta. Yksi niistä on kuvata sairaanhoitajaopiskelijan keskeinen ydinosaaminen seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen henkilön kriisityöskentelyssä. Toinen tavoite on kehittää ja selittää luotettava arviointimenetelmä, jolla osaamista voidaan luotettavasti arvioida. Kolmas tavoite on koota yhteen tietoa seksuaalisesta väkivallasta ja sen seurauksista, sekä sen edellyttämistä kriisitoimista ja näin ollen auttaa sairaanhoitajaopiskelijoita ymmärtämään paremmin aiheen tärkeä merkitys osana mielenterveystyön opintoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda hyödyllinen tietopohja seksuaalisesta väkivallasta, seksuaalisen väkivallan jälkeisestä kriisityöskentelystä ja traumaattisen kriisin eri vaiheista. Toisena tarkoituksena on luoda suunnitelmallinen käsikirjoitus ja pohdinta seksuaalisen väkivallan jälkeisestä kriisityöskentelyosaamisesta opinnäytetyön toimeksiantajalle, eli Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen hankkeelle.
Opinnäytetyön menetelmänä on kirjallisuusperustainen metodi. Sen johdosta tämä opinnäytetyö perustuu kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyön tuotoksena on tietopohja sairaanhoitajaopiskelijoille siitä, kuinka seksuaalisen väkivallan kriisityöskentelyä voidaan toteuttaa ja minkälaisia asioita sitä kokeneen henkilön tilanteesta tulisi huomioida. Toinen tuotos on, että kehitettyä arviointimenetelmää voidaan käyttää tämän opinnäytetyön aiheen ydinosaamisen arvioinnissa luotettavasti osana sairaanhoitajan opintoja.
The subject of this thesis is nursing students core competence in crisis intervention after sexual violence. The thesis focuses on the different phases and contents of crisis assistance of a person who has experienced sexual violence. The purpose was also to create a realiable competence assessment method. The method can be used as part of the evaluation of students competence assessment of the expertise in crisis assistance after sexual violence.
The thesis has three aims. One of them is to descripe the needed core competence of a nursing student in the crisis assistance of a person who has experienced sexual violence. Another one is to develop and explain a reliable assessment method that can be used to reliably assess the competence. The third aim is to gather information on sexual violence, its consequences and the required crisis intervention, and in consequence help nursing students to understand better the importance of this topic as part of their mental health studies.
The purpose of this thesis is to create a beneficial base of knowledge on sexual assault, crisis assistance after sexual violence and different phases of crisis. Another purpose is to create a systematic manuscript and reflection on needed competence in crisis assistance after sexual violence. The assignment is for a project called Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses.
The method of the thesis is a literature-based method. As a result, this thesis is primarily based on literary sources. The output of the thesis is a knowledge base for nursing students on how to deal with the crisis assistance of sexual violence and what kind of issues should be taken into consideration when dealing with a person who has experienced sexual violence. Another output is that the developed assessment method can be used reliably as a part of a nurse's studies to assess the expertise of the subject of this thesis.