Kiertokadun päiväkodin toimintasuunnitelma yhteistyössä henkilökunnan kanssa
Ansaharju, Saara (2019)
Ansaharju, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402147242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden edellyttämä ja sen antamien raamien pohjalta toteuttaa yhteistyössä Kiertokadun päiväkodin henkilökunnan kanssa toimintasuunnitelman pohja Kiertokadun päiväkotiin. Työn tavoitteena oli osallistaa päiväkodin henkilökunta pohtimaan päiväkodin toimintakulttuuria, oppimiskäsitystä sekä oppimisympäristöä. Lisäksi tavoitteena oli koota pohja toimintasuunnitelmalle jota toimintakausittain päivitettäisiin.
Pedagogisia keskusteluiltoja järjestettiin neljä. Jokaiseen iltaan osallistui päiväkodin kasvattajat sekä päiväkodin johtaja. Pedagogiset keskusteluillat toteutettiin learning cafe-menetelmällä jolla kasvattajien osallisuus tuli toteutuneeksi luontevasti. Pedagogisten keskusteluiltojen tavoitteena oli toimintasuunnitelman rakentamisen lisäksi avoimen vuorovaikutuskulttuurin luominen.
Opinnäytetyöllä kehitettiin päiväkodin henkilökunnan tietämystä ja ymmärrystä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällöstä sekä toimintakulttuurin muutoksesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytetiin muiden lähteiden lisäksi vahvasti Opetushallituksen vuonna 2018 laatimaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä Porin Kaupungin omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Toiminnallisen osuuden tuotos eli Kiertokadun päiväkodin toimintasuunnitelma kerättiin opinnäytetyön loppuun. The purpose of this thesis was to create a action plan to Kiertokatu daycare center based on the national core curriculum for early childhood education and care in co-operation with the personnel of the daycare center. The goal of the project was to involve the personnel to discuss the school culture, conception of learning and learning environment. In addition, the goal was to create a base for a strategy that will be updated during the seasons.
There were held four pedagogical discourses. Each meeting was attended by the staff and the director of the daycare center. The discourses were put up with learning cafe-method so that the role of the educators came in naturally. The goal of the pedagogical discourses was to build a strategy and create a culture of open interaction.
The final project was to develope the knowledge and understanding of the staff by the curriculum of early childhood and care. In part of theory there were used highly above other sources Finnish National agency of education (2018) and and the city of Pori´s own curriculum for early childhood education and care. Part of activity, the strategy of action made by Kiertokatu daycare center was collected at the end of the thesis.
Pedagogisia keskusteluiltoja järjestettiin neljä. Jokaiseen iltaan osallistui päiväkodin kasvattajat sekä päiväkodin johtaja. Pedagogiset keskusteluillat toteutettiin learning cafe-menetelmällä jolla kasvattajien osallisuus tuli toteutuneeksi luontevasti. Pedagogisten keskusteluiltojen tavoitteena oli toimintasuunnitelman rakentamisen lisäksi avoimen vuorovaikutuskulttuurin luominen.
Opinnäytetyöllä kehitettiin päiväkodin henkilökunnan tietämystä ja ymmärrystä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällöstä sekä toimintakulttuurin muutoksesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytetiin muiden lähteiden lisäksi vahvasti Opetushallituksen vuonna 2018 laatimaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä Porin Kaupungin omaa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Toiminnallisen osuuden tuotos eli Kiertokadun päiväkodin toimintasuunnitelma kerättiin opinnäytetyön loppuun.
There were held four pedagogical discourses. Each meeting was attended by the staff and the director of the daycare center. The discourses were put up with learning cafe-method so that the role of the educators came in naturally. The goal of the pedagogical discourses was to build a strategy and create a culture of open interaction.
The final project was to develope the knowledge and understanding of the staff by the curriculum of early childhood and care. In part of theory there were used highly above other sources Finnish National agency of education (2018) and and the city of Pori´s own curriculum for early childhood education and care. Part of activity, the strategy of action made by Kiertokatu daycare center was collected at the end of the thesis.