Katsojamäärien kasvattaminen jääkiekko-ottelutapahtumissa: Satunnaiskuluttajien aktivoiminen; Case Oy HIFK-Hockey Ab
Korhonen, Juha (2019)
Korhonen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oy HIFK-Hockey Ab. Työn tavoitteena oli tutkia HIFK:n jääkiekko-ottelutapahtumien satunnaiskuluttajia sekä heidän asenteitaan ja motiivejaan ottelutapahtumia kohtaan. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat kauden 2018–2019 HIFK:n jääkiekko-ottelutapahtumien satunnaiskuluttajat. Työn tarkoituksena oli saada lisää ymmärrystä ja tietoa urheilun kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja tätä kautta uutta tietoa ja ideoita ottelutapahtumien kehittämiseen.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakkuuksien johtamista. Teorian molemmissa aihealueissa otettiin käsittelyyn myös urheilun ja urheiluliiketoiminnan näkökulma. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineiston keruuseen käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin HIFK:n Facebook-sivujen kautta heinäkuussa 2019 ja vastauksia halutulta kohderyhmältä saatiin yhteensä 292 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa mitattiin tekijöitä, jotka vaikuttivat satunnaiskuluttajien ostokäyttäytymiseen ja jotka rajoittivat heidän kuluttamistaan. Tutkimuksen tuloksissa merkittävimpiä tekijöitä olivat ottelutapahtumien yleinen hintataso sekä kuluttajien vapaa-ajan niukkuus. Tuloksissa selvisi, että erityisesti tapahtumien halvempi yleinen hintataso, joukkueen parempi menestys ja pelin korkeampi taso saisivat satunnaiskuluttajat kuluttamaan enemmän. Monipuolisemmat oheistapahtumat ja muu viihde koettiin osaltaan myös tärkeänä osana ottelutapahtumaa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakkuuksien johtamista. Teorian molemmissa aihealueissa otettiin käsittelyyn myös urheilun ja urheiluliiketoiminnan näkökulma. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineiston keruuseen käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin HIFK:n Facebook-sivujen kautta heinäkuussa 2019 ja vastauksia halutulta kohderyhmältä saatiin yhteensä 292 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksissa mitattiin tekijöitä, jotka vaikuttivat satunnaiskuluttajien ostokäyttäytymiseen ja jotka rajoittivat heidän kuluttamistaan. Tutkimuksen tuloksissa merkittävimpiä tekijöitä olivat ottelutapahtumien yleinen hintataso sekä kuluttajien vapaa-ajan niukkuus. Tuloksissa selvisi, että erityisesti tapahtumien halvempi yleinen hintataso, joukkueen parempi menestys ja pelin korkeampi taso saisivat satunnaiskuluttajat kuluttamaan enemmän. Monipuolisemmat oheistapahtumat ja muu viihde koettiin osaltaan myös tärkeänä osana ottelutapahtumaa.