Luottamus ja sen vahvistaminen eräässä vaatealan yrityksessä : Case: Kekäle Oy
Jouha, Hanna (2019)
Jouha, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122827926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122827926
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli tavoite kartoittaa luottamuksen tilaa kohdeorganisaation työtiimeissä sekä löytää teoriasta keinoja sen vahvistamiseksi. Luottamuksen merkitys työyhteisössä on kasvanut yhä merkityksellisemmäksi nyky-yhteiskunnassa, jota leimaa jatkuva muutos, mikä haastaa myös kohdeorganisaation toimintaa.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen case-tutkimus, ja se toteutettiin teemahaastatteluin kohdeorganisaation työtiimeissä. Empiirisessä osassa on hyödynnetty litteroitua haastattelumateriaalia, joka kerättiin yhteensä 18 teemahaastatteluna kohdeorganisaation työtiimeistä. Kirjallisuuskatsaus käsitteli luottamuksen ja aitojohtamisen teorioita.
Tutkimuksessa havaittiin organisaation sisällä toimivien työyhteisöjen ja koko organisaation keskinäistä luottamusta heikentäviä toimintatapoja, sekä eroja uusien ja vanhojen myymälöiden välillä. Opinnäytetyön teoria tarjosi puolestaan työkaluja, joiden avulla luottamusta voitaisiin vahvistaa kohdeorganisaatiossa. Tulokset koostettiin niin, että haastatteluissa esiin nousseiden, luottamusta heikentävien seikkojen rinnalle nostettiin keino, jolla luottamusta voitaisiin vahvistaa organisaation eri toimijoiden näkökulmasta.
Merkittävimpinä, kohdeorganisaation luottamusta vahvistavina toimenpiteinä voidaan nähdä palautteen antamisen merkitys, tavoitteen asettelun selkeyttäminen sekä vuorovaikutuksen määrän lisääminen kaikkien organisaation jäsenten välillä. Tärkeäksi asiaksi nousi myös avoimuuden ja suoruuden merkitys kommunikaatiossa luottamusta vahvistavana tapana.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen case-tutkimus, ja se toteutettiin teemahaastatteluin kohdeorganisaation työtiimeissä. Empiirisessä osassa on hyödynnetty litteroitua haastattelumateriaalia, joka kerättiin yhteensä 18 teemahaastatteluna kohdeorganisaation työtiimeistä. Kirjallisuuskatsaus käsitteli luottamuksen ja aitojohtamisen teorioita.
Tutkimuksessa havaittiin organisaation sisällä toimivien työyhteisöjen ja koko organisaation keskinäistä luottamusta heikentäviä toimintatapoja, sekä eroja uusien ja vanhojen myymälöiden välillä. Opinnäytetyön teoria tarjosi puolestaan työkaluja, joiden avulla luottamusta voitaisiin vahvistaa kohdeorganisaatiossa. Tulokset koostettiin niin, että haastatteluissa esiin nousseiden, luottamusta heikentävien seikkojen rinnalle nostettiin keino, jolla luottamusta voitaisiin vahvistaa organisaation eri toimijoiden näkökulmasta.
Merkittävimpinä, kohdeorganisaation luottamusta vahvistavina toimenpiteinä voidaan nähdä palautteen antamisen merkitys, tavoitteen asettelun selkeyttäminen sekä vuorovaikutuksen määrän lisääminen kaikkien organisaation jäsenten välillä. Tärkeäksi asiaksi nousi myös avoimuuden ja suoruuden merkitys kommunikaatiossa luottamusta vahvistavana tapana.
