Asiantuntija- ja henkilöbrändin rakentaminen yrittäjän kilpailuetuna
Niemi, Emilia (2019)
Niemi, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127989
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Henkilö- ja asiantuntijabrändäys puhututtaa monia yrittäjiä tällä hetkellä. Nykypäivän asiakkaan muuttunut ostokäyttäytyminen ja digitalisaatio haastaa yrityksiä muuttumaan. Brändi on yrityksen arvokkainta pääomaa, eikä sitä voi ostaa rahalla vaan se on luotava itse. Digitalisaation myötä työkalut siihen ovat nyt paremmat kuin koskaan ennen. Tulevaisuuden liike-elämässä henkilöbrändi on enemmänkin oletus kuin poikkeus. Henkilöbrändäys koostuu kolmesta kulmakivestä: löydettävyys, haluttavuus ja merkittävyys. Asiantuntijabrändi on asiantuntijan osaamisen henkilöbrändäystä.
Tutkimuksen päätavoite oli löytää tutkimusongelmaan vastaus, miten yrittäjät ovat rakentaneet henkilö- ja asiantuntijabrändiä omassa yrityksessä kilpailuetuna.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Teemat haastatteluihin nousivat esiin ilmiön tutkimisen havainnointivaiheessa. Teema sisälsi kolme teemaa: asiantuntija- ja henkilöbrändin rakentaminen, viestintä, brändäyksen haasteet ja hyödyt liiketoiminnassa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Tiedon analysointimenetelmänä käytettiin Affinity diagram ryhmittelytyökalua, eli havainnoimalla toistuvia teemoja aineistoissa. Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana.
Tutkimuksen tuloksissa nousi selkeitä yhtenäisiä teemoja tutkittavien välillä. Tuloksissa ilmeni henkilö- ja asiantuntijabrändäyksen tärkeimmät kulmakivet yrittäjän alasta riippumatta. Tutkija on hyödyntänyt tutkimusta oman yrityksen asiantuntijabrändäyksessä ja kirjoittanut kirjan tutkimuksen ilmentymänä.
Henkilö- ja asiantuntijabrändäys puhututtaa monia yrittäjiä tällä hetkellä. Nykypäivän asiakkaan muuttunut ostokäyttäytyminen ja digitalisaatio haastaa yrityksiä muuttumaan. Brändi on yrityksen arvokkainta pääomaa, eikä sitä voi ostaa rahalla vaan se on luotava itse. Digitalisaation myötä työkalut siihen ovat nyt paremmat kuin koskaan ennen. Tulevaisuuden liike-elämässä henkilöbrändi on enemmänkin oletus kuin poikkeus. Henkilöbrändäys koostuu kolmesta kulmakivestä: löydettävyys, haluttavuus ja merkittävyys. Asiantuntijabrändi on asiantuntijan osaamisen henkilöbrändäystä.
Tutkimuksen päätavoite oli löytää tutkimusongelmaan vastaus, miten yrittäjät ovat rakentaneet henkilö- ja asiantuntijabrändiä omassa yrityksessä kilpailuetuna.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Teemat haastatteluihin nousivat esiin ilmiön tutkimisen havainnointivaiheessa. Teema sisälsi kolme teemaa: asiantuntija- ja henkilöbrändin rakentaminen, viestintä, brändäyksen haasteet ja hyödyt liiketoiminnassa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten. Tiedon analysointimenetelmänä käytettiin Affinity diagram ryhmittelytyökalua, eli havainnoimalla toistuvia teemoja aineistoissa. Tutkimus toteutettiin syksyn 2019 aikana.
Tutkimuksen tuloksissa nousi selkeitä yhtenäisiä teemoja tutkittavien välillä. Tuloksissa ilmeni henkilö- ja asiantuntijabrändäyksen tärkeimmät kulmakivet yrittäjän alasta riippumatta. Tutkija on hyödyntänyt tutkimusta oman yrityksen asiantuntijabrändäyksessä ja kirjoittanut kirjan tutkimuksen ilmentymänä.