Kasvun kolme kokeilua
Pohjonen, Susanna (2019)
Pohjonen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun Työelämäpalvelut. Hämeen ammattikorkeakoulu oli mukana osatoteuttajana vuonna 2015 alkaneessa Virtaa, voimaa ja verkostoja naisyrittäjyyteen -hankkeessa, jota HAMK lähti toteuttamaan pienyrityksille suunnattuna kasvuvalmennuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui palvelumuotoilusta, palvelun tuotteistamisesta sekä yrityksen kasvun kehittämisestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kasvuvalmennusta palvelumuotoilun ja palvelun tuotteistamisen näkökulmasta ja selvittää toimeksiantajalle kasvuvalmennuksen tuloksia.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksella kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohteena olivat kasvuvalmennukseen vuoden 2016 ja 2017 vaihteessa osallistuneet 10 yritystä. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol 3.0 -ohjelmiston avulla ja kysely lähetettiin yrityksille sähköpostilla ja kirjepostilla vastauskuoren kanssa. Kyselyyn vastasi kolme yritystä, eli vastausprosentti oli 30 %. Kysely painottui avoimiin kysymyksiin, joten vastausten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Palvelumuotoilun ja palvelun tuotteistamisen menetelmillä kasvuvalmennuksesta olisi mahdollista muokata tuotteistettu palvelu. Vakioitu palvelumallin pohja on jo ollut olemassa, mutta räätälöinti olisi vielä vaatinut palvelumallin muokkaamista. Kyselytutkimusten vastaukset antoivat myös viitteitä siitä, ettei räätälöinti onnistunut jokaisen yrityksen kohdalla. Kyselyn vastausten perusteella kasvuvalmennuksen hyödyt olivat hyvin vaihtelevat. Vain yksi vastaaja koki valmennuksen niin hyväksi, että sitä voisi suositella muille yrittäjille.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksella kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen kohteena olivat kasvuvalmennukseen vuoden 2016 ja 2017 vaihteessa osallistuneet 10 yritystä. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol 3.0 -ohjelmiston avulla ja kysely lähetettiin yrityksille sähköpostilla ja kirjepostilla vastauskuoren kanssa. Kyselyyn vastasi kolme yritystä, eli vastausprosentti oli 30 %. Kysely painottui avoimiin kysymyksiin, joten vastausten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä.
Palvelumuotoilun ja palvelun tuotteistamisen menetelmillä kasvuvalmennuksesta olisi mahdollista muokata tuotteistettu palvelu. Vakioitu palvelumallin pohja on jo ollut olemassa, mutta räätälöinti olisi vielä vaatinut palvelumallin muokkaamista. Kyselytutkimusten vastaukset antoivat myös viitteitä siitä, ettei räätälöinti onnistunut jokaisen yrityksen kohdalla. Kyselyn vastausten perusteella kasvuvalmennuksen hyödyt olivat hyvin vaihtelevat. Vain yksi vastaaja koki valmennuksen niin hyväksi, että sitä voisi suositella muille yrittäjille.