Sosiaalisen median hyödyntäminen luontomatkailuyrityksen markkinoinnissa : case Wild Brown Bear
Karjalainen, Juho (2019)
Karjalainen, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071055
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita suomalaisen luontomatkailun sekä yritysmarkkinoinnin näkökulmasta nykyaikana Suomessa. Työn tavoitteena on syventyä sosiaalisen median tuomista hyödyistä suomalaisella kasvavalla matkailualalla. Tutkimusmenetelminä työssä käytetään teoreettisia lähteitä sekä kvalitatiivista asiakaskyselyä. Teoriaosuuksien lähteenä käytetään ajankohtaisia artikkeleita, oppaita, haastatteluita, tutkimuksia sekä kirjoja liittyen suomalaisen luontomatkailun ajankohtaisimpiin aiheisiin.
Luontomatkailu on Suomessa kasvussa ja sosiaalinen media toimii monipuolisena kanavana sekä yritykselle, että asiakkaalle parhaan mahdollisen matkakokemuksen saavuttamiseksi. Sosiaalisella medialla voidaan kohdistaa markkinointi oikeanlaiselle asiakaskunnalle ja matkan jälkeen asiakkaat voivat suositella ja arvioida matkan onnistumisen sivuilla. Tässä työssä käsitellään asiantuntijoiden näkökulmia siitä, kuinka yritys voi ottaa sosiaalisesta mediasta kaiken hyödyn irti. Käytännön osuuksissa toteutetaan Wild Brown Bear -luontomatkailuyritykselle sosiaalisen median sivujen päivityksiä, testataan vaikuttajamarkkinointia sekä toteutetaan syventävä asiakaskysely yrityksen asiakkaille tavoitteiden onnistumisesta ja sivujen kehittämiseksi.
Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa on erittäin ajankohtainen käsite suomalaisessa matkailussa, joka oikein suunniteltuna auttaa yritystä saamaan suoran kontaktin asiakkaaseen, asiakasymmärrystä ja tätä kautta kehit-tämään palvelua ja tuotteita jatkuvasti paremmiksi. Sosiaalisen median kautta verkostoituminen asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin voi tapahtua nykyään helposti, yrityksen ollessa aktiivinen ja ajan tasalla asiakkaiden tarpeista.
Luontomatkailu on Suomessa kasvussa ja sosiaalinen media toimii monipuolisena kanavana sekä yritykselle, että asiakkaalle parhaan mahdollisen matkakokemuksen saavuttamiseksi. Sosiaalisella medialla voidaan kohdistaa markkinointi oikeanlaiselle asiakaskunnalle ja matkan jälkeen asiakkaat voivat suositella ja arvioida matkan onnistumisen sivuilla. Tässä työssä käsitellään asiantuntijoiden näkökulmia siitä, kuinka yritys voi ottaa sosiaalisesta mediasta kaiken hyödyn irti. Käytännön osuuksissa toteutetaan Wild Brown Bear -luontomatkailuyritykselle sosiaalisen median sivujen päivityksiä, testataan vaikuttajamarkkinointia sekä toteutetaan syventävä asiakaskysely yrityksen asiakkaille tavoitteiden onnistumisesta ja sivujen kehittämiseksi.
Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa on erittäin ajankohtainen käsite suomalaisessa matkailussa, joka oikein suunniteltuna auttaa yritystä saamaan suoran kontaktin asiakkaaseen, asiakasymmärrystä ja tätä kautta kehit-tämään palvelua ja tuotteita jatkuvasti paremmiksi. Sosiaalisen median kautta verkostoituminen asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin voi tapahtua nykyään helposti, yrityksen ollessa aktiivinen ja ajan tasalla asiakkaiden tarpeista.