Volkswagen Typ 2 etuakseliston uudelleensuunnittelu
Schüler, Alexander (2019)
Schüler, Alexander
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001071073
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään etuakselistorakenteen suunnittelua Volkswagen Typ 2 pakettiautoon. Tavoitteena on suunnitella autoon helposti asennettava, toimiva ja kustannustehokas etuakselisto, joka on auton alkuperäiseen akselistoon verrattuna parempi ja monikäyttöisempi. Opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona NeniFabilta, joka tulee myös myymään valmista akselistorakennetta tuotteena.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohdeauton historiaa, käydään läpi syyt tuotteen kehittämiseen, verrataan akselistoa jo markkinoilla oleviin tuotteisiin ja tutkitaan auton pyöräntuentoihin liittyviä termejä ja periaatteita. Tämän lisäksi opinnäytetyössä sivutaan hieman tämän tyyppiseen tuotteeseen liittyviä lakiteknisiä seikkoja. Viimeisessä osiossa tarkastellaan suunnittelua SusProg3D-ohjelmalla, sekä siihen liittyviä ongelmia ja niiden ratkaisuja. The subject of this thesis is the designing process of a front suspension construction for a Volkswagen Type 2 van. The goal was to have a well performing, easily installable front suspension unit manufactured at a reasonable cost. The thesis subject was commissioned by Nenifab, who is eventually going to sell the finished suspension unit as a product.
A brief history of the car in question, reasons for developing a new suspension unit, comparison to existing products and terms and principles regarding car suspension are all parts of this thesis. Furthermore, laws regarding such modifications to a car were studied. Lastly the thesis also discussed the designing process with SusProg3D, issues during the process and solutions to them.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohdeauton historiaa, käydään läpi syyt tuotteen kehittämiseen, verrataan akselistoa jo markkinoilla oleviin tuotteisiin ja tutkitaan auton pyöräntuentoihin liittyviä termejä ja periaatteita. Tämän lisäksi opinnäytetyössä sivutaan hieman tämän tyyppiseen tuotteeseen liittyviä lakiteknisiä seikkoja. Viimeisessä osiossa tarkastellaan suunnittelua SusProg3D-ohjelmalla, sekä siihen liittyviä ongelmia ja niiden ratkaisuja.
A brief history of the car in question, reasons for developing a new suspension unit, comparison to existing products and terms and principles regarding car suspension are all parts of this thesis. Furthermore, laws regarding such modifications to a car were studied. Lastly the thesis also discussed the designing process with SusProg3D, issues during the process and solutions to them.