Startup-verkostointitapahtuman kasvattaminen myynnin kautta
Kivelä, Valtteri (2019)
Kivelä, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081116
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Stream Startup Festival tapahtumaa Stream Events Oy:n toimeksiantona. Työn tavoitteena oli tehostaa nuoren tapahtuman myyntikäytäntöjä ja luoda pohjaa myynnin kehittämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se tuottaa myyntisuunnitelman vuoden 2020 tapahtuman myyntitiimin käyttöön. Suunnitelma perustuu vuonna 2019 järjestetyn tapahtuman myynnin käytäntöihin sekä teoriaosuuteen, joka tutkii B2B-myynnin prosessia ja trendejä.
Teoriaosuuden tarkoituksena on kuvata, kuinka B2B-myynnin prosessi etenee, millaisia toimenpiteitä prosessin eri vaiheissa myyjän tulee tehdä sekä millaisissa kanavissa myyjät ja asiakkaat nykyaikana kommunikoivat. Teoriassa sivutaan myös markkinoinnin toimenpiteitä mutta tarkoitus ei ole syventyä markkinointiin, vaan tiedostaa markkinoinnin osuus tapahtuman myymisen tukena. Teoriaosuuden rakentamisessa on hyödynnetty monipuolisesti niin suomenkielisiä kuin englanninkielisiäkin internet- ja kirjalähteitä ajankohtaisimman tiedon tarjoamiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa Stream Startup Festivalille tarjotaan suositukset, kuinka myynti tulee vuoden 2020 tapahtumaa suunniteltaessa järjestää. Suositukset pohjautuvat teoriaosuuden lisäksi vuoden 2019 tapahtuman myyntitiimin kokemuksiin ja kokemuksia verrataan teoriaosuudessa esitettyihin myynnin toimintamalleihin.
Stream Startup Festival järjestettiin vuonna 2019 historiansa toista kertaa Tampereella Hiedanrannassa. Tapahtuman kävijämäärään tavoiteltiin kasvua 450:stä kävijästä jopa tuhanteen kävijään vuonna 2019, mutta tämä kunnianhimoinen kasvutavoite jäi kuitenkin saavuttamatta. Vaikka kävijämäärä jäi 750:n henkilöön, voidaan tapahtuman silti katsoa onnistuneen, sillä tapahtuma kasvoi huomattavasti vuoteen 2018 verrattuna. Kasvupotentiaalia löytyy edelleen ja tulevaisuudessa tapahtuman visiona onkin kasvaa Suomen johtavaksi aikaisen vaiheen startup-yritysten verkostoitumistapahtumaksi.
Teoriaosuuden tarkoituksena on kuvata, kuinka B2B-myynnin prosessi etenee, millaisia toimenpiteitä prosessin eri vaiheissa myyjän tulee tehdä sekä millaisissa kanavissa myyjät ja asiakkaat nykyaikana kommunikoivat. Teoriassa sivutaan myös markkinoinnin toimenpiteitä mutta tarkoitus ei ole syventyä markkinointiin, vaan tiedostaa markkinoinnin osuus tapahtuman myymisen tukena. Teoriaosuuden rakentamisessa on hyödynnetty monipuolisesti niin suomenkielisiä kuin englanninkielisiäkin internet- ja kirjalähteitä ajankohtaisimman tiedon tarjoamiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa Stream Startup Festivalille tarjotaan suositukset, kuinka myynti tulee vuoden 2020 tapahtumaa suunniteltaessa järjestää. Suositukset pohjautuvat teoriaosuuden lisäksi vuoden 2019 tapahtuman myyntitiimin kokemuksiin ja kokemuksia verrataan teoriaosuudessa esitettyihin myynnin toimintamalleihin.
Stream Startup Festival järjestettiin vuonna 2019 historiansa toista kertaa Tampereella Hiedanrannassa. Tapahtuman kävijämäärään tavoiteltiin kasvua 450:stä kävijästä jopa tuhanteen kävijään vuonna 2019, mutta tämä kunnianhimoinen kasvutavoite jäi kuitenkin saavuttamatta. Vaikka kävijämäärä jäi 750:n henkilöön, voidaan tapahtuman silti katsoa onnistuneen, sillä tapahtuma kasvoi huomattavasti vuoteen 2018 verrattuna. Kasvupotentiaalia löytyy edelleen ja tulevaisuudessa tapahtuman visiona onkin kasvaa Suomen johtavaksi aikaisen vaiheen startup-yritysten verkostoitumistapahtumaksi.