Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomen Uusperheiden liitto ry:n StepApp-valmentajakoulutuksen arviointi

Pikander, Pirkko (2020)

 
Avaa tiedosto
Pikander_Pirkko.pdf (1.272Mt)
Lataukset: 


Pikander, Pirkko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001131238
Tiivistelmä
Uusperheiden osuus lapsiperheistä on noin 9%. Uusperheiden määrä on pysynyt samana 15 vuoden ajan, mutta erityistä tukea tarvitsevien uusperheiden määrä on lisääntynyt. Suomen Uusperheiden Liitto ry (jatkossa Supli ry) toimii ainoana valtakunnallisena uusperheiden järjestönä Suomessa. Toiminnan kohderyhmänä ovat uusperheiden vanhemmat ja uusperheiden kanssa työskentelevä ammattihenkilöstö.

Supli ry:n Stepping-kehittämishanke toteutetaan vuosina 2018-2020. Hankkeen tavoitteena on erityistä tukea tarvitsevien uusperheiden hyvinvoinnin edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy ja oikea-aikaisen varhaisen tuen tarjoaminen. Hankkeessa on luotu uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus®. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Lisäksi on kehitetty 7 opintopisteen StepApp-valmentajakoulutus. Valmentajaksi voi pätevöityä työssään uusperheitä kohtaava sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilainen. Pyrkimyksenä on luoda uusia keinoja uusperheen kaikkien osapuolien tukemiseen.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida valmentajakoulutusprosessia pilotointivaiheessa, joka toteutettiin Raisiossa ja Järvenpäässä keväällä 2019. StepApp-valmentajia koulutettiin yhteensä 20. Opinnäytetyössä arvioitiin koulutuksen sisältöä ja toteutusta suhteessa osallistujien odotuksiin ja tavoitteisiin. Työn tavoitteena oli hankkia tietoa koulutuksen jatkokehittämistä varten. Valmentajakoulutuksen arviointi toteutettiin kyselytutkimuksena.

Kyselyyn vastanneiden osallistujien työhistoria sotealalla oli keskimäärin yli 15 vuotta. Pitkän työkokemuksen ja laajan ammattitaitonsa rinnalle osallistujat kaipasivat lisää osaamista uusperheiden haasteiden ymmärtämiseen ja uusperheiden tukemiseen. Palautteen perusteella voidaan todeta, että tähän tarpeeseen vastattiin. Koulutus sai yleisarvosanaksi 8,6 kouluarvosanoin arvioituna. Erityisen tyytyväisiä oltiin koulutuksessa käytettyihin erilaisiin toiminnallisiin osioihin.

Opinnäytetyön kyselytutkimuksen palautteita hyödynnettiin syksyn 2019 StepApp-valmentajakoulutuksen suunnittelemisessa ja kehittämisessä. Muutoksia on tehty koulutuksen sisältöön ja käytössä oleviin materiaaleihin.
 
Of all families with children about 9% of them are stepfamilies. The number of stepfamilies have remained the same for 15 years but the amount of stepfamilies with special needs have increased. The Stepfamily Association of Finland (Supli ry) is the only national association for stepfamilies in Finland. They focus on the parents of stepfamilies but also professionals working with stepfamilies. Supli ry is implementing a development project, Stepping, during 2018-2020. The goal of the project is to help with the well-being of stepfamilies with special needs, preventing problems and to offer early support on time.

A mobile supported coaching app for stepfamilies called StepApp has been developed during the project. The coaching is recommended for step-couples who need information about different phases and understanding of family dynamics. In addition, there's been developed a StepApp coach training of 7 course credits. People working with stepfamilies on social, health or educational fields can qualify as a coach. The aim is to create new ways to support each and everyone in stepfamilies.

The meaning for this thesis was to evaluate the process of coach training during pilot stage that was carried out in Raisio and Järvenpää in Spring 2019. 20 StepApp coaches were trained. In this thesis the content and implementation of StepApp training were evaluated in contrast to the participants' expectations and goals. The purpose was to get more information of the training for the future development. The evaluation of the coach training was carried out as a questionnaire survey. Participants who answered the inquiry had been working on social and health fields for average 15 years. Even with long work experience and great professional skills participants needed more skills to understand the challenges of stepfamilies and how to support them. Based on the feedback it can be noted that these needs were fulfilled. The feedback of the questionnaire survey of this thesis were utilized for planning and developing the StepApp coach training in Fall 2019. Changes have been made for the content and materials used for the training.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste