Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedot verensiirrosta
Kivimäki, Sini (2008)
Kivimäki, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoja verensiirrosta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoilta marraskuussa 2008. Lomakkeita jaettiin 48 kappaletta, joista tutkimukseen mukaan hyväksyttiin 47 kappaletta. Opinnäytetyön tavoitteena oli sairaanhoitaja-opiskelijoiden vastausten perusteella saada tietoa opiskelijoiden oppimisesta koskien verensiirtoa ja näin tuottaa tietoa hoitotyön koulutuksen ja sisällön kehittämiseksi. Jokaisen sairaanhoitajan tulisi omata taidot turvallisen verensiirron toteuttamiseksi. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-pohjaisella Tixel-ohjelmalla. Valmistumisvaiheessa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedot verensiirrosta osoittautuivat puutteellisiksi. Saatujen tulosten perusteella valmistuvat sairaanhoidon opiskelijat tarvitsisivat lisää sekä teoriatietoa, että käytännön harjoitusta verensiirron toteuttamisesta. Opiskelijat kokivat vähiten hallitsevansa eri verensiirron osaalueista verensiirtoserologiset tutkimukset, veriryhmäjärjestelmien siirtosäännöt, verensiirtoreaktioiden jälkeen tehtävien toimenpiteiden osaamisen ja verensiirtoreaktioiden hoitamisen. Parhaiten vastausten mukaan opiskelijat taas hallitsivat verituotteen tarkistuksen ennen verensiirtoa, potilaan tarkkailun verensiirron aikana, veriryhmät ja verituotteen valmistelun käyttövalmiiksi. Opiskelijat kaipasivat lähes yksimielisesti lisää aikaa verensiirron opetukseen. Lisää opetusta haluttiin niin teorian, kuin käytännönkin opetteluun. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksessa. Lisäksi niitä voidaan hyödyntää työelämässä, mietittäessä sairaanhoitajien täydennyskoulutustarpeita, etenkin vastavalmistuneiden sairaanhoitajien osalta. Jatkotutkimusehdotuksena voi tulosten perusteella olla tutkimus, miten sairaanhoidon opiskelijoiden oppimista verensiirrosta voitaisiin parantaa.