Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pankin mobiilisovellus asiointikanavana 45-70 -vuotiailla

Lemmetty, Tomi (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö PDF.pdf (651.5Kt)
Lataukset: 


Lemmetty, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001151301
Tiivistelmä
Finanssialaa ravistelee digitaalinen murros, joka tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia ja täysin uusia toimintatapoja. Digitalisaatio ilmiönä muokkaa sekä pankkien toimintaa että asiakkaan käyttäytymistä. Perinteinen verkkopalvelu on ollut olemassa pitkään jo sähköisenä asiointikanavana, mutta sen rinnalle on voimakkaasti viimeisten vuosien aikana tullut mobiiliasiointi. Tänä päivänä lähes jokaisen ihmisen taskusta löytyvällä älylaitteella toimivat mobiilisovellukset ja mobiilipankki ovat avanneet täysin uusia vaihtoehtoja pankkiasioiden hoitamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia vanhempien pankkiasiakkaiden mobiilipankin käyttöastetta, sekä syitä sille miksei mobiilipankki ole osana omaa arkea.


Teoriaosuus on koottu kolmesta pääluvusta. Luvuissa käsitellään yleisesti pankkialan tämän hetkistä tilaa ja sille juuri nyt olevia, merkittäviä ominaispiirteitä, kuten lainsäädäntö ja kilpailutilanne. Digitalisaatioon paneudutaan omassa luvussaan ja siihen miten se vaikuttaa pankkialaan useammasta eri näkökulmasta. Viimeisessä pääluvussa syvennytään mobiiliasioihin ja eri pankkien tarjoamiin mobiilisovelluksiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena joka toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 71 asiakasta eri pankeista.


Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta mobiililaitteiden astuneen hyvinkin osaksi ihmisten arkea, mutta mobiilipankin käytössä on selkeästi eroja kyselyn eri ikäryhmien välillä. Mobiilipankin käyttämättömyydelle syitä löytyi mm. omista asenteista, turvallisuuden askarruttamisesta ja tarpeettomuudesta. Päivittäisten raha-asioiden hoitaminen oli tulosten mukaan yleisintä mobiiliasiointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste