Sairaanhoitajaopiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kokemuksia Moduuliharjoittelusta -Suosituksia opiskelijoille ja ohjaajille moduuliharjoitteluun. Kirjallisuuskatsaus
Turunen, Päivi (2020)
Turunen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kirjallisuuskatsauksen pohjalta opiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kokemuksia moduuliharjoittelusta. Työn tilaajana on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) vatsakeskuksen opetushoitajat ja osastonhoitajat. Opiskelijamoduuli on alkanut vatsakeskuksessa vuonna 2018 asteittain eri osastoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella suositukset moduuliharjoitteluun niin opiskelijoille kuin heidän ohjaajilleen. Suositusten avulla pyritään helpottamaan moduuliharjoitteluun perehtymisessä ja työskentelyssä moduuliharjoittelussa.
Kirjallisuuskatsauksessa korostui muun muassa perehdytyksen tärkeys ohjaajille ja opiskelijoille, nimetyt ohjaajat, motivaatio ja sitoutuminen, opiskelijoiden tavoitteiden arviointi, työyhteisön tuki, vertaisoppiminen ja –tuki ja opettajien riittävä tuki oppimiseen moduuliharjoittelussa. Moduuliharjoittelusta tehty vähän tutkimuksia Suomessa, joten kirjallisuuskatsaukseen saatiin vain muutama tieteellinen tutkimus. Joskin tutkimuksista saatiin melko yhteneväiset vastaukset kokemuksiin pohjautuen. Suositukset laadittiin erikseen ohjaajille ja opiskelijoille. Näistä pyritään jatkossa tekemään posteri, joka esitetään vatsakeskuksessa HUS:ssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella suositukset moduuliharjoitteluun niin opiskelijoille kuin heidän ohjaajilleen. Suositusten avulla pyritään helpottamaan moduuliharjoitteluun perehtymisessä ja työskentelyssä moduuliharjoittelussa.
Kirjallisuuskatsauksessa korostui muun muassa perehdytyksen tärkeys ohjaajille ja opiskelijoille, nimetyt ohjaajat, motivaatio ja sitoutuminen, opiskelijoiden tavoitteiden arviointi, työyhteisön tuki, vertaisoppiminen ja –tuki ja opettajien riittävä tuki oppimiseen moduuliharjoittelussa. Moduuliharjoittelusta tehty vähän tutkimuksia Suomessa, joten kirjallisuuskatsaukseen saatiin vain muutama tieteellinen tutkimus. Joskin tutkimuksista saatiin melko yhteneväiset vastaukset kokemuksiin pohjautuen. Suositukset laadittiin erikseen ohjaajille ja opiskelijoille. Näistä pyritään jatkossa tekemään posteri, joka esitetään vatsakeskuksessa HUS:ssa.