Pakettiautokuljetusten integroiminen osaksi logistiikan koulutusta
Hyvärinen, Ville-Antti (2019)
Hyvärinen, Ville-Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127996
Tiivistelmä
Nykyaikainen oppilaitos palvelee opiskelijoita ja työelämän tarpeita laadukkaalla opetuksella ja on toimintaansa kehittävä organisaatio. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää logistiikan koulutusta Ylä-Savon ammattiopistossa lisäämällä uusi suoriteala opetukseen. Lisäksi tavoitteena oli tehdä toteutussuunnitelma toiminnan käynnistämiseksi esiselvityksen tasolla. Pakettiautokuljetusten integroiminen osaksi logistiikan koulutusta mahdollistaa nuorten opiske-lijoiden aikaisemman pääsyn ajosuoritteisiin.
Tutkimuksen ydinkysymykseen pyrittiin saamaan vastaus laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimusaineistoa hankittiin kirjallisuudesta ja eri internet lähteistä, lisäksi suoritettiin haastattelututkimus sidosryhmille. Sidosryhmäkysely toteutettiin Ylä-Savon ammattiopiston opiskelijoille, logistiikan henkilökunnalle ja lähiseudun pakettiautokuljetuksia suorittaville yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toiminnan tarpeellisuus ja saada kehitysideoita toiminnan toteutukselle.
Sidosryhmäkyselyn perusteella pakettiautokuljetusten integroimiselle koulutukseen olisi selkeä tarve. Lisäksi sidosryhmäkyselyn kautta saatiin paljon kehitysideoita käytännön toiminnan toteuttamiseksi ja toimintaan soveltuvan pakettiauton hankkimiseksi.
Työssä perehdyttiin erilaisiin pedagogisiin näkökulmiin, jotka tukevat opetustoiminnan toteutusta. Lisäksi tutkittiin erilaisia rahoitusvaihtoehtoja pakettiauton hankkimiseksi ja kartoitettiin ominaisuuksia, joita hankittavassa pakettiautossa tulisi olla. Tutkimuksen lopputuloksena saatiin toteuttamiskelpoinen suunnitelma uudenlaisen opetuksen käynnistämiseksi. Uudenlainen opetustoiminta aloitettiin koeluonteisesti työssä tehdyn toteutussuunnitelman mukaisesti kiinteistöpuolen pakettiautolla. Uuden pakettiauton hankinta tarkastellaan vuoden 2020 investointivarauksissa.
Tutkimuksen ydinkysymykseen pyrittiin saamaan vastaus laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimusaineistoa hankittiin kirjallisuudesta ja eri internet lähteistä, lisäksi suoritettiin haastattelututkimus sidosryhmille. Sidosryhmäkysely toteutettiin Ylä-Savon ammattiopiston opiskelijoille, logistiikan henkilökunnalle ja lähiseudun pakettiautokuljetuksia suorittaville yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toiminnan tarpeellisuus ja saada kehitysideoita toiminnan toteutukselle.
Sidosryhmäkyselyn perusteella pakettiautokuljetusten integroimiselle koulutukseen olisi selkeä tarve. Lisäksi sidosryhmäkyselyn kautta saatiin paljon kehitysideoita käytännön toiminnan toteuttamiseksi ja toimintaan soveltuvan pakettiauton hankkimiseksi.
Työssä perehdyttiin erilaisiin pedagogisiin näkökulmiin, jotka tukevat opetustoiminnan toteutusta. Lisäksi tutkittiin erilaisia rahoitusvaihtoehtoja pakettiauton hankkimiseksi ja kartoitettiin ominaisuuksia, joita hankittavassa pakettiautossa tulisi olla. Tutkimuksen lopputuloksena saatiin toteuttamiskelpoinen suunnitelma uudenlaisen opetuksen käynnistämiseksi. Uudenlainen opetustoiminta aloitettiin koeluonteisesti työssä tehdyn toteutussuunnitelman mukaisesti kiinteistöpuolen pakettiautolla. Uuden pakettiauton hankinta tarkastellaan vuoden 2020 investointivarauksissa.