Alakouluikäisen seksuaaliterveyden edistäminen vanhempien ja kouluterveydenhuollon yhteistyönä
Kuoppa, Jonna; Luhtavaara, Milla (2019)
Kuoppa, Jonna
Luhtavaara, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on alakouluikäisen seksuaaliterveyden edistäminen vanhempien ja kouluterveydenhuollon yhteistyönä. Seksuaalisuus kehittyy ja muovautuu ihmisessä koko elämän ajan, joten seksuaaliterveyden edistäminen jo varhain on erityisen tärkeää. Seksuaalisuus näyttäytyy ihmisen eri elämänvaiheissa eri tavoin.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Tarkoituksena on selvittää 1.–4.-luokkalaisten lasten seksuaaliterveyden edistämistä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien näkökulmista. Tavoitteena on kouluterveydenhoitajan työn kehittäminen alakouluikäisten seksuaaliterveyden edistämisessä, sekä oman ja vanhempien tiedon lisääminen lapsen seksuaalisesta kehityksestä. Lisäksi tavoitteena on seksuaaliterveyden edistämisessä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien yhteistyön vahvistaminen.
Tuloksissa selvisi, että seksuaaliterveyden edistämisessä vanhemman tulisi vastata lapsen tarpeisiin ja luoda lapsen kanssa avoin ja keskusteleva ilmapiiri. Terveydenhoitajat voivat tukea vanhempia seksuaalikasvatuksessa ja tätä myös vanhemmat olivat toivoneet. Molemminpuolinen tiedottaminen vanhempien ja kouluterveydenhoitajan välillä tiivistää yhteistyötä. Lapset tarvitsevat tietoa, tukea sekä ohjausta seksuaalisuudessaan. Lapset kaipasivat ikätasoista seksuaalikasvatusta, omien tunteiden tukemista, sekä tietoa kehosta ja tunteista. Terveydenhoitaja voi edistää lapsen seksuaaliterveyttä monipuolisella ohjauksella ja tiedolla, sekä edistämällä lapsen terveyttä.
Johtopäätöksinä suositellaan, että terveydenhoitajan tulee antaa lapselle tietoa seksuaaliterveydestä. Vanhemmat kaipaavat terveydenhoitajalta tukea vanhemmuuteensa sekä lapset kaipasivat myös tukea ja tietoa omasta seksuaaliterveydestä.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Tarkoituksena on selvittää 1.–4.-luokkalaisten lasten seksuaaliterveyden edistämistä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien näkökulmista. Tavoitteena on kouluterveydenhoitajan työn kehittäminen alakouluikäisten seksuaaliterveyden edistämisessä, sekä oman ja vanhempien tiedon lisääminen lapsen seksuaalisesta kehityksestä. Lisäksi tavoitteena on seksuaaliterveyden edistämisessä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien yhteistyön vahvistaminen.
Tuloksissa selvisi, että seksuaaliterveyden edistämisessä vanhemman tulisi vastata lapsen tarpeisiin ja luoda lapsen kanssa avoin ja keskusteleva ilmapiiri. Terveydenhoitajat voivat tukea vanhempia seksuaalikasvatuksessa ja tätä myös vanhemmat olivat toivoneet. Molemminpuolinen tiedottaminen vanhempien ja kouluterveydenhoitajan välillä tiivistää yhteistyötä. Lapset tarvitsevat tietoa, tukea sekä ohjausta seksuaalisuudessaan. Lapset kaipasivat ikätasoista seksuaalikasvatusta, omien tunteiden tukemista, sekä tietoa kehosta ja tunteista. Terveydenhoitaja voi edistää lapsen seksuaaliterveyttä monipuolisella ohjauksella ja tiedolla, sekä edistämällä lapsen terveyttä.
Johtopäätöksinä suositellaan, että terveydenhoitajan tulee antaa lapselle tietoa seksuaaliterveydestä. Vanhemmat kaipaavat terveydenhoitajalta tukea vanhemmuuteensa sekä lapset kaipasivat myös tukea ja tietoa omasta seksuaaliterveydestä.
