Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

7.–9.-luokkalaisten poikien seksuaaliterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa: Menetelmiä kouluterveydenhoitajan työn tueksi

Kairittu, Sonja; Honkola, Kristi (2019)

 
Avaa tiedosto
Kairittu_Sonja, Honkola_Kristi.pdf (916.2Kt)
Lataukset: 


Kairittu, Sonja
Honkola, Kristi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001211459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on edistää 7.–9.-luokkalaisten poikien seksuaaliterveyttä ja kehittää kouluterveydenhoitajan työtä sekä työmenetelmiä seksuaaliterveyden edistämiseksi. Työn tarkoituksena on selvittää mitä menetelmiä kouluterveydenhoitajilla on käytettävissä 7.–9.-luokkalaisten poikien seksuaaliterveyden edistämiseksi. Opinnäytetyössä kerrotaan myös poikien seksuaalisuudesta ja sen kehittymisestä sekä kouluterveydenhoitajien työstä seksuaaliterveyden edistäjinä. Työ toteutettiin mukaillen systemaattista kirjallisuuskatsausta, ja aineisto analysointiin sisällön analyysilla. Kokonaisuudessa työhön valikoitui 45 tutkimuslähdettä.
Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajan on hyvä huomioida ohjauksessaan poikien tiedontarpeet sekä poikien osallisuuteen vaikuttavat tekijät. Tuloksista ilmeni myös useita terveydenhoitajan omaan toimintaan liittyviä asioita, joita hänen olisi hyvä huomioida ohjauksessa. Kouluterveydenhoitaja voi käyttää työssään omaa innovatiivisuuttaan ja soveltaa seksuaaliterveyden edistämiseen useita toiminnallisia ja havainnollistavia menetelmiä. Pojat suosivat erityisesti puhelin- ja tietokonevälitteisiä menetelmiä niiden yksityisyyden vuoksi. He myös arvostivat näiden menetelmien sitoutumattomuutta aikaan tai paikkaan. Kouluterveydenhoitaja voisi työssään kannustaa poikia näiden menetelmien hyödyntämiseen sekä esimerkiksi ohjata hyvien luotettavien internetsivustojen pariin. Kouluterveydenhoitajat pitivät vanhempia tärkeänä yhteistyökumppanina. Vanhempien ja kouluterveydenhoitajan välistä suhdetta edisti luottamus ja hyvä tiedonkulku. Vanhempien ja nuorten välistä vuorovaikutusta edisti puolestaan keskusteluun valmistautuminen. Kouluterveydenhoitaja voi tukea vanhempia kannustamalla heitä positiiviseen, avoimeen ja nuoren ikä- ja kehitystasoiseen vuorovaikutukseen nuorensa kanssa. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että kouluterveydenhoitajien olisi hyvä kehittää aktiivisesti omaa osaamistaan poikien seksuaaliterveyden edistäjänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste