Business Design
Paananen, Markku (2019)
Paananen, Markku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221504
Tiivistelmä
Business Design -konsepti eli Liiketoimintamuotoilu, Liiketoiminnan muotoilu on suhteellisen uusi termi liiketoimintaympäristössä, ja siitä syystä tarkka määritelmä käsitteelle ei ole vakiintunut käytännössä eikä teoreettisessa tutkimuksessa. Tutkimuksessa suoritettiin AMK -moduulin Business Design kehittämiseen hyödynnettävän tiedon generoimista. Tutkimuksen kohteena on ilmiö Business Design, ja oppikurssitoteutus HAMK kevät 2019. Opinnäytwtyön toimeksiantaja oli HAMK, Liiketalouden Koulutusohjelma, Liiketoiminnan ja Yrittäjyyden yksikkö.
Ilmiölle Business Design etsittiin tällä hetkellä käytössä olevaa soveliasta muotoa ja analysoitiin kurssitoteutus HAMK kevät 2019 oppikurssin opiskelijoiden käsityksiä ilmiöstä. Kysyttiin mitä kurssitoteutuksen ongelmakohtia nousee esiin, ja millä tavoin ilmiön määrittelevät oppilaat ja asiantuntijat. Tutkimuspainotteisessa syklisessä tutkimusprosessissa näkökulma oli laadullinen. Tutkimuksessa sovellettiin useita menetelmiä. Tapaustutkimuksen elementtejä sovellettiin myös.
Oppilaiden käsitys Business Design -ilmiöstä löytyi. Ammattilaisilla ei löytynyt yhtenäistä koostetta ilmiön sisällöstä, kuitenkin yhteisymmärrys ytimestä. Sellaisia osia löytyi jotka useimmat heistä hyväksyivät. Vastausta siihen miten kehittää Business Design -kurssitoteutusta ei löytynyt, sen sijaan kuitenkin löytyi vihjeitä suuntauksista millaisia Business Design ja AMK-kurssin teemojen osat saattaisivat olla. Business Design concept is relatively new phenomenon among business generation models. The exact definition has not gained specific shape in theory nor in practice. New information was generated in order to enhance the Bachelor level Business Design education at Häme University of Applied Sciences. The object in this thesis is phenomenon The Business Design and the BBA -course in HAMK Spring 2019. The commissioner of the thesis was HAMK, Degree Programme of Business Administration, Business and Entrepreneurship education unit.
The researcher was searching for information about a proper form and content of Business Design concept at the moment, and the understanding of the course attendants concerning the phenomenon was analyzed. Research questions included how the phenomenon is defined by the students and how experts define the Business Design concept; furthermore any problematic details were sought. The study has research-focused cyclic process with a qualitative oriented view. Various kinds of methods were utilized being applied in the thesis. Elements of The Case Study were applied on the research also.
The way the students see the Business Design was clarified. The professionals were not unanimous about the way to define the Business Design, but they were able to agree on the core of the phenomenon. Some details were accepted by most of them. The exact way of enhancing the Business Design -course was not found, although some indications of how to see the future of Business Design and the Bachelor level course theme details were detected.
Ilmiölle Business Design etsittiin tällä hetkellä käytössä olevaa soveliasta muotoa ja analysoitiin kurssitoteutus HAMK kevät 2019 oppikurssin opiskelijoiden käsityksiä ilmiöstä. Kysyttiin mitä kurssitoteutuksen ongelmakohtia nousee esiin, ja millä tavoin ilmiön määrittelevät oppilaat ja asiantuntijat. Tutkimuspainotteisessa syklisessä tutkimusprosessissa näkökulma oli laadullinen. Tutkimuksessa sovellettiin useita menetelmiä. Tapaustutkimuksen elementtejä sovellettiin myös.
Oppilaiden käsitys Business Design -ilmiöstä löytyi. Ammattilaisilla ei löytynyt yhtenäistä koostetta ilmiön sisällöstä, kuitenkin yhteisymmärrys ytimestä. Sellaisia osia löytyi jotka useimmat heistä hyväksyivät. Vastausta siihen miten kehittää Business Design -kurssitoteutusta ei löytynyt, sen sijaan kuitenkin löytyi vihjeitä suuntauksista millaisia Business Design ja AMK-kurssin teemojen osat saattaisivat olla.
The researcher was searching for information about a proper form and content of Business Design concept at the moment, and the understanding of the course attendants concerning the phenomenon was analyzed. Research questions included how the phenomenon is defined by the students and how experts define the Business Design concept; furthermore any problematic details were sought. The study has research-focused cyclic process with a qualitative oriented view. Various kinds of methods were utilized being applied in the thesis. Elements of The Case Study were applied on the research also.
The way the students see the Business Design was clarified. The professionals were not unanimous about the way to define the Business Design, but they were able to agree on the core of the phenomenon. Some details were accepted by most of them. The exact way of enhancing the Business Design -course was not found, although some indications of how to see the future of Business Design and the Bachelor level course theme details were detected.