Lähi- ja luomuruoan markkinointimahdollisuudet ammattikeittiösektorilla
Uusitupa, Nina (2011)
Uusitupa, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134217
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134217
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää luomu- sekä lähiruoan asemaa. Työssä selvitettiin luonnonmukaisen ja lähellä tuotetun ruoan mahdollisuuksia sekä ongelmia ammattikeittiösektorilla. Ongelmiin haettiin ratkaisuja haastattelemalla asiantuntijaa sekä kuuden eri ravintolan keittiömestaria. Tämä tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tämän lisäksi työssä kerrottiin, millaista on lähi- ja luomuruoka sekä niiden käytön kehittyminen lähivuosina ja tulevaisuudessa. Lisäksi kerrottiin tuottajien markkinointimahdollisuuksista sekä verkostoitumisen luomista mahdollisuuksista.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka kiinnostuneita ammattikeittiöt ovat luomu- sekä lähiruoasta. Työn alaongelmina voitiin pitää sitä, kuinka paljon ammattikeittiöt haluavat sekä pystyvät ottamaan listoillensa lähellä tuotettua ruokaa sekä, millä tavoin saatavuus- että toimitusongelmiin voitaisiin kehittää ratkaisuja.
Aihetta oli lähestytty ammattikeittiöiden näkökulmasta ja ongelmien kartoituksessa oli huomioitu koko luomu- sekä lähiruokaketju, eli tuottajat, tukkukauppa/yhteiskuljetukset sekä ammattikeittiöt. Ravintoloiden tarpeita, toiveita ja ongelmia oli kartoitettu tekemällä teemahaastatteluja sekä osallistumalla työpajoihin. Työpajoihin osallistuivat niin tuottajat kuin myös ammattikeittiöiden edustajat sekä Aitoa Makua Varsinais-Suomesta -hankkeen työntekijät.
Haastattelujen tuloksena voidaan todeta, että suurimmiksi ongelmiksi ravintolat kokivat saatavuusongelmat. Lisäksi epätasaisia toimituksia sekä logistisia puutteita pidettiin ongelmina. Hintaa pidettiin myös jonkinasteisena ongelmana, tosin melko pienenä ongelmana muihin tutkimuksessa selvinneisiin ongelmiin verrattuna. Tulosten perusteella järkevintä olisi, että tuottajat tekisivät yhteistyötä muiden tuottajien kanssa, jolloin säästettäisiin aikaa, vaivaa ja rahaa. Tuloksista kävi myös ilmi, että parhaita markkinointikeinoja tuottajille ovat sähköposteilla tai puhelimitse markkinoiminen sekä messuille ja erilaisiin lähi-/luomuruokaprojekteihin osallistuminen.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka kiinnostuneita ammattikeittiöt ovat luomu- sekä lähiruoasta. Työn alaongelmina voitiin pitää sitä, kuinka paljon ammattikeittiöt haluavat sekä pystyvät ottamaan listoillensa lähellä tuotettua ruokaa sekä, millä tavoin saatavuus- että toimitusongelmiin voitaisiin kehittää ratkaisuja.
Aihetta oli lähestytty ammattikeittiöiden näkökulmasta ja ongelmien kartoituksessa oli huomioitu koko luomu- sekä lähiruokaketju, eli tuottajat, tukkukauppa/yhteiskuljetukset sekä ammattikeittiöt. Ravintoloiden tarpeita, toiveita ja ongelmia oli kartoitettu tekemällä teemahaastatteluja sekä osallistumalla työpajoihin. Työpajoihin osallistuivat niin tuottajat kuin myös ammattikeittiöiden edustajat sekä Aitoa Makua Varsinais-Suomesta -hankkeen työntekijät.
Haastattelujen tuloksena voidaan todeta, että suurimmiksi ongelmiksi ravintolat kokivat saatavuusongelmat. Lisäksi epätasaisia toimituksia sekä logistisia puutteita pidettiin ongelmina. Hintaa pidettiin myös jonkinasteisena ongelmana, tosin melko pienenä ongelmana muihin tutkimuksessa selvinneisiin ongelmiin verrattuna. Tulosten perusteella järkevintä olisi, että tuottajat tekisivät yhteistyötä muiden tuottajien kanssa, jolloin säästettäisiin aikaa, vaivaa ja rahaa. Tuloksista kävi myös ilmi, että parhaita markkinointikeinoja tuottajille ovat sähköposteilla tai puhelimitse markkinoiminen sekä messuille ja erilaisiin lähi-/luomuruokaprojekteihin osallistuminen.