Järvi-Pohjanmaan perusturvan asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen luominen
Järvelä, Saija; Haapala, Anne; Mäkelä, Virpi; Åkerman, Tuula (2010)
Järvelä, Saija
Haapala, Anne
Mäkelä, Virpi
Åkerman, Tuula
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104114154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda asiakastyytyväisyyskyselylomake Järvi-Pohjanmaan perusturvan käyttöön. Kyselylomakkeella saadun palautteen perusteella sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava organisaatio kehittää palveluita asiakaslähtöisempään ja laadukkaampaan suuntaan.
Teoriaosassa perustelimme arvojen ja etiikan merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kerroimme sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännöstä sekä suosituksista, strategioista ja ohjelmista, jotka ohjaavat sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista. Kerroimme Järvi–Pohjanmaan yhteistoiminta-alueesta ja sen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Käsittelimme työssämme asiakkuutta, palvelun laatua ja saatavuutta sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävän asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä päädyttiin kirjalliseen kyselylomakkeeseen, koska sillä voidaan kerätä laaja tutkimusaineisto heterogeeniseltä joukolta ja saadun aineiston käsitteleminen tallennettavaan ja analysoitavaan muotoon on suhteellisen helppoa ja nopeaa. Kyselylomakkeentutkimusote on määrällinen.
Teoriaosassa perustelimme arvojen ja etiikan merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kerroimme sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännöstä sekä suosituksista, strategioista ja ohjelmista, jotka ohjaavat sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista. Kerroimme Järvi–Pohjanmaan yhteistoiminta-alueesta ja sen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Käsittelimme työssämme asiakkuutta, palvelun laatua ja saatavuutta sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävän asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä päädyttiin kirjalliseen kyselylomakkeeseen, koska sillä voidaan kerätä laaja tutkimusaineisto heterogeeniseltä joukolta ja saadun aineiston käsitteleminen tallennettavaan ja analysoitavaan muotoon on suhteellisen helppoa ja nopeaa. Kyselylomakkeentutkimusote on määrällinen.