Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkailuyrityksen kilpailukyvyn lisääminen

Tuimala, Heidi (2011)

 
Avaa tiedosto
Tuimala_Heidi.pdf (1.997Mt)
Lataukset: 


Tuimala, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134263
Tiivistelmä
Kilpailussa menestyminen edellyttää toimivaa kilpailustrategiaa. Analyyttisen tutkimuksen avulla yritys etsii omat vahvuutensa, joilla se erottautuu kilpailijoistaan. Näiden erottavien ominaisuuksien, kilpailuetujen, pohjalle yritys rakentaa kilpailustrategiansa. Kilpailukyvyllä tarkoitetaan yleensä yrityksen suorituskykyä suhteessa kilpailijoihin. Muutokset kilpailutilanteessa tai markkinoilla edellyttävät aina kilpailustrategian uudelleenarviointia. Kilpailijoiden lisäksi yrityksen kilpailukykyyn vaikuttavat asiakkaat ja toimintaympäristö. Kilpailukyvyn edistämiseksi tietoa on keräämisen lisäksi osattava hyödyntää oikealla tavalla ja yrityksen on oltava liiketoiminnassaan uudistumiskykyinen.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu liiketaloustieteen strategiamalleihin, matkailualalla tehtyihin tutkimuksiin ja matkailustrategioihin sekä kilpailukykyä, kilpailuetuja ja menestystekijöitä käsittelevään kirjallisuuteen. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa etsittiin case-yrityksen kilpailuetuja. Tavoitteena on parantaa case-yrityksen kilpailukykyä. Tapaustutkimukselle tyypillisesti tutkimustulokset ovat tiukasti sidoksissa case-yritykseen, eivätkä siitä syystä ole yleistettävissä.

Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että case-yrityksen tulee menestyäkseen erottua niistä kilpailijoista joihin sitä ensisijaisesti verrataan. Näin ollen tuotteiden ja palveluiden erilaistaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä kilpailueduista. Erilaistaminen perustuu asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja odotusten toteuttamiseen, toisin sanoen case-yrityksen toiminnan tulee olla asiakaslähtöistä. Case-yritys voi erottautua kilpailijoistaan myös yritysmuotonsa, perheyrittäjyyden, ja arvojensa kautta. Tulevaisuudessa etenkin turvallisuus– ja ympäristöarvot tulevat korostumaan.

Verkostoituminen, tehokas operatiivinen toiminta ja osaava henkilöstö ovat avaintekijöitä matkailuyrityksen kilpailukyvyn muodostumisessa. Kilpailussa menestyminen edellyttää jatkuvaa uudistumiskykyä ja ympäristön seurantaa. Markkinoilla tapahtuviin muutoksiin on pystyttävä reagoimaan nopeasti ja toimintaa tulee voida muuttaa tarpeen vaatiessa. Yritykset, jotka nopeimmin sopeutuvat ympäristön muutoksiin, ovatkin yleensä kilpailukykyisimpiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste