Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sampo Pankki Oyj:n mediajulkisuus

Hakala, Anni (2011)

 
Avaa tiedosto
Hakala_Anni.pdf (537.7Kt)
Lataukset: 


Hakala, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia median välittämää yrityskuvaa Sampo Pankki Oyj:stä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Kuinka paljon ja kuinka usein juttuja on julkaistu? Mistä aiheesta on kirjoitettu? Mitä juttutyyppejä esiintyy? Kenen näkökulmasta kirjoitetaan ja mikä näkökulma jutusta ilmenee? Millä sävyllä jutut on kirjoitettu ja mikä on jutun uutiskriteeri? Tutkimus toteutettiin, koska yrityksen tekemä oma media-analyysi ei ulotu kattavasti paikalliselle tasolle.

Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin sisällönanalyysiä. Sisällönanalyysissä yhdistyvät laadullinen dokumenttianalyysi sekä määrällinen sisällön erittely. Tutkimuksen aineisto koostui Länsi-Suomen alueella ilmestyvien sanomalehtien, Turun Sanomat, Satakunnan Kansa ja Länsi-Suomi, julkaisemista lehtikirjoituksista. Aineisto sisälsi ne uutiset, pääkirjoitukset sekä subjektiiviset kirjoitukset, joissa valittuna ajanjaksona oli mainittu Sampo Pankki. Tukittava ajanjakso oli kesäkuu 2009 – kesäkuu 2010, jolle tällaisia osumia kertyi rajausten jälkeen analysoitavaksi yhteensä 106 kappaletta.

Lehtikirjoitusten tulkinnan avulla päästiin siihen tulokseen, että Sampo Pankin yrityskuva on melko neutraali. Yrityskuva on muuttunut positiivisempaan suuntaan tut-kittavaa ajankohtaa edeltäneestä vuodesta. Aineisto sisälsi neutraalien lehtijuttujen enemmistön lisäksi myös positiivisia, negatiivisia ja kriittisiä kirjoituksia. Aineistosta tehtiin tutkimuskysymysten lisäksi myös muutamia muita havaintoja, kuten yhteys Danske Bank –konserniin, kainalojuttujen esiintyminen, uutistoimiston tuottamien juttujen käyttö sekä pankin nimen väärinkirjoittaminen.

Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksestä julkaistuja juttuja oli yllättävän paljon ja niiden välittämä yrityskuva ei ollut negatiivinen. Analysoidut lehdistöosumat jaettiin pieneen, keskikokoiseen ja isoon juttukokoon, joista keskikokoisia ja pieniä oli eniten. Suosituimpina aiheina lehdistöosumista nousivat esiin esimerkiksi asuntolainat ja viitekorot, eläkesäästäminen, suhdannekatsaukset ja talousnäkymät sekä tuloksen julkistaminen.

Tutkimustuloksiin pohjautuen tulisi Sampo Pankin kiinnittää huomiota erityisesti mediasuhteiden hoitamiseen. Hyvien mediasuhteiden avulla puolestaan voidaan pyrkiä paikallisuuden korostamiseen mediassa ja entistä positiivisemman yrityskuvan muodostamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste