Viulu digitaalisissa alustoissa : Universal Violin -sovellus viulunsoiton digitaalisten oppimisympäristöjen kentässä
Riutta, Tarmo (2020)
Riutta, Tarmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001251573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001251573
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen erilaisia viulunsoiton opiskelun avuksi tarkoitettuja digitaalisia medioita. Opinnäytetyössäni luon katsauksen erilaisiin mobiiliapplikaatioihin, YouTuben eri oppiaineistoksi tarkoitettuihin kanaviin, YouTuben suurivolyymisimpiin ja didaktisesti relevantteihin viuluaiheisiin kanaviin.
Lopuksi esittelen omaa kehityshankettani Universal Violin -applikaatiota, sen liiketoimintamallia, sekä sen asemaa globaalissa viuluopetuskentässä.
Kartoitus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena poikittaistutkimuksena maaliskuun ja joulukuun 2019 välisenä aikana. Kokosin mielestäni olennaisimpia viuluaiheisia applikaatioita ja YouTube-kanavia, ja selvitin näiden nicheä, hinnoittelumalleja, palvelumuotoilua, sekä ansaintalogiikkaa.
Selvityksestä ilmenee, että viulunsoiton applikaatiot toteuttavat pääasiassa kahta hinnoittelumallia. Ensimmäinen on niin sanottu epäsuora ansaintaperiaate, jossa asiakas pääsee alkuun applikaation ilmaisilla ominaisuuksilla, mutta saa käyttöönsä maksua vastaan lisäominaisuuksia. Toinen lähes yhtä yleinen malli on käyttömaksulliset sovellukset, joissa asiakas maksaa tuotteen omistamisesta tai käytöstä. Viuluaiheisissa applikaatioissa on vielä kehitettävää, jotta ne voivat kilpailla pelillisyydessä muiden sovellusten kanssa.
Tutkimukseni mukaan YouTubessa artistien menestyneimpiä kanavia yhdistää videoiden toteutuksen laatu. Mitä enemmän videoiden tuotantoon oli panostettu, sitä enemmän kanavaa on tilattu. Pedagogiatyyppisten kanavien keskuudessa suosituimpia kanavia yhdisti riittävän laajaa sisällöllinen tietokantaa, sekä myöskin videoiden toteutuksen laatu. Opinnäytetyön lisäksi tekeillä olevan kehityshankkeeni Universal Violin -opetusmateriaalin on tarkoitus hyödyntää kartoituksen tuloksia muun muassa hinnoittelumallin ja palvelumuotoilun näkökulmasta. On this thesis I examine different digital platforms made for learning violin playing. The survey takes look at several mobile applications, learning based YouTube-channels for violin, and the most subscriptions gained violin related artist and youtuber channels. My thesis examines also the business logics, pricing models, and service design of these learning platforms and channels.
In the end of the thesis I introduce my own Universal Violin development project and its business logic on the whole global learning content field.
The survey was made as a qualitative cross study from March to December 2019. I collected violin related mobile applications and YouTube channels, which I thought were the most relevant ones, and examined the niches, pricing models, service design and business logics of them.
This study shows that violin mobile applications have mainly two kind of monetizing models. First is so called indirect model, where the client can start with free version, but have to pay for premium features. The other as popular pricing model is paid apps, where the client pays for ownership or use of the app. Lots of development have to still happen among violin related applications so that they can compete in gamification with other mobile applications.
My survey shows that the most popular YouTube artists have in common exceptional video production quality. The more there was put effort on the video production on the channel, the more they gained subscriptions. Among the educational channels the most subscribed channels had in common larger knowledge database as well as better video production quality. I am going to benefit these results of the survey on my Universal Violin development project.
Lopuksi esittelen omaa kehityshankettani Universal Violin -applikaatiota, sen liiketoimintamallia, sekä sen asemaa globaalissa viuluopetuskentässä.
Kartoitus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena poikittaistutkimuksena maaliskuun ja joulukuun 2019 välisenä aikana. Kokosin mielestäni olennaisimpia viuluaiheisia applikaatioita ja YouTube-kanavia, ja selvitin näiden nicheä, hinnoittelumalleja, palvelumuotoilua, sekä ansaintalogiikkaa.
Selvityksestä ilmenee, että viulunsoiton applikaatiot toteuttavat pääasiassa kahta hinnoittelumallia. Ensimmäinen on niin sanottu epäsuora ansaintaperiaate, jossa asiakas pääsee alkuun applikaation ilmaisilla ominaisuuksilla, mutta saa käyttöönsä maksua vastaan lisäominaisuuksia. Toinen lähes yhtä yleinen malli on käyttömaksulliset sovellukset, joissa asiakas maksaa tuotteen omistamisesta tai käytöstä. Viuluaiheisissa applikaatioissa on vielä kehitettävää, jotta ne voivat kilpailla pelillisyydessä muiden sovellusten kanssa.
Tutkimukseni mukaan YouTubessa artistien menestyneimpiä kanavia yhdistää videoiden toteutuksen laatu. Mitä enemmän videoiden tuotantoon oli panostettu, sitä enemmän kanavaa on tilattu. Pedagogiatyyppisten kanavien keskuudessa suosituimpia kanavia yhdisti riittävän laajaa sisällöllinen tietokantaa, sekä myöskin videoiden toteutuksen laatu. Opinnäytetyön lisäksi tekeillä olevan kehityshankkeeni Universal Violin -opetusmateriaalin on tarkoitus hyödyntää kartoituksen tuloksia muun muassa hinnoittelumallin ja palvelumuotoilun näkökulmasta.
In the end of the thesis I introduce my own Universal Violin development project and its business logic on the whole global learning content field.
The survey was made as a qualitative cross study from March to December 2019. I collected violin related mobile applications and YouTube channels, which I thought were the most relevant ones, and examined the niches, pricing models, service design and business logics of them.
This study shows that violin mobile applications have mainly two kind of monetizing models. First is so called indirect model, where the client can start with free version, but have to pay for premium features. The other as popular pricing model is paid apps, where the client pays for ownership or use of the app. Lots of development have to still happen among violin related applications so that they can compete in gamification with other mobile applications.
My survey shows that the most popular YouTube artists have in common exceptional video production quality. The more there was put effort on the video production on the channel, the more they gained subscriptions. Among the educational channels the most subscribed channels had in common larger knowledge database as well as better video production quality. I am going to benefit these results of the survey on my Universal Violin development project.