Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hygieniapassikoulutuksen toteuttaminen ja opetusmateriaalin suunnittelu peruskoulupohjaisille ryhmille

Kulmala, Katriina (2011)

 
Avaa tiedosto
Kulmala_Katriina.pdf (247.5Kt)
Lataukset: 


Kulmala, Katriina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194527
Tiivistelmä
Aloitin hygieniapassikoulutuksen suunnittelutyön marraskuun alussa 2010 ja kirjoitin aineiston puhtaaksi huhtikuussa 2011. Tähän väliin sijoittui ajanjakso 12.1 -28.2.2011, jonka aikana toimin ammatillisen opettajan työssä (90 h opetustyötä) WinNovan ravitsemisalan Porin yksikössä ja toteutin suunnittelemani koulutuksen. Opetettava ryhmä oli peruskoulupohjainen ravitsemisalan perustutkintoa suorittavien 13 opiskelijan ryhmä, joista 11 oli aikeissa suuntautua kokiksi ja kaksi tarjoilijaksi.

Hankkeen tarkoituksena oli kehittää hygieniapassikoulutusta kokemuksellisen oppimisen mallia hyödyntäen ja tuottaa opetusta tukevaa materiaalia itselle, sekä opettajille, jotka koulutusta järjestävät. Tarkoituksena oli myös pohtia ja analysoida oman ohjauskompetenssin muodostumista prosessin aikana ja kokemuksellisen oppimisen mallin soveltuvuutta peruskoulupohjaisille oppijoille.

Elintarvikehygieeninen osaaminen on olennainen osa kokin ja tarjoilijan koulutusta. Elintarvikkeiden parissa työskenteleviltä vaaditaan riittävää osaamista seitsemältä osaalueelta: mikrobiologia, ruokamyrkytykset, hygieeniset työtavat, henkilökohtainen hygienia, puhtaanapito, omavalvonta ja lainsäädäntö. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi diasarjan jokaisesta näistä osa-alueesta, jota käytin oppituntien teoriaosuuden materiaalina. Opiskelijoiden tuli osoittaa elintarvikehygieeninen osaaminen Eviran valvomassa hygieniapassitestissä koulutuksen päätteeksi. Kolmestatoista opiskelijasta kymmenen läpäisi testin ensi yrittämällä.

Tärkeä osa tätä kehittämishanketta oli myös hygieniateoreettisen tiedon kytkeminen käytäntöön. Hygieniaosaaminen ei ollut enää oma, erillinen opintokokonaisuutensa vaan, koulutus toteutettiin liitettynä jatkuvaan käytännön ruuanvalmistustyöhön.
Koulutus sisälsi myös kokemuksellisen oppimisen mallin mukaisen oppimistehtävän, sekä opiskelijapalautteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste